این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
، جلد ۱۷، شماره ۵، صفحات ۳۹۵-۴۰۶
عنوان فارسی
طراحی و ارزیابی روایی و پایایی پرسشنامه عوامل مؤثر در انتخاب نوع لبنیات مصرفی توسط مصرف کنندگان بر اساس تئوری عمل منطقی
چکیده فارسی مقاله
چکیده زمینه و هدف: با وجود اینکه پاستوریزه شدن شیر خام و فرآوردههای آن موجب بهبود کیفیت و بهداشت لبنیات مصرفی میگردد، بسیاری از افراد تمایل به مصرف شیرخام و فرآوردههای آن دارند. هدف از مطالعه حاضر، طراحی پرسشنامه عوامل مؤثر در انتخاب نوع لبنیات مصرفی توسط مصرف مصرف کنندگان بر اساس تئوری عمل منطقی میباشد. مواد و روشها: مطالعه توصیفی حاضر، در افراد مراجعهکننده به مجتمع سلامت دکتر شادپور شهرستان تبریز از شهریورماه تا آبان ماه سال 1396 انجام گرفت. پرسشنامه حاضر از طریق مرور متون علمی، بحثهای گروهی متمرکز و مصاحبه با اساتید خبره طراحی شد. از 14 فرد متخصص برای تعیین امتیازات اندازهگیری روایی محتوا و 15 فرد مراجعه کننده به مجتمع سلامت دکتر شادپور برای تعیین پایایی پرسشنامه، کمک گرفته شد. در نهایت شاخص روایی محتوا و نسبت روایی محتوا برای بررسی روایی و پایایی پرسشنامه با محاسبه آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی درونردهای به کمک نرمافزار SPSS نسخه 23 محاسبه گردید. یافتهها: پرسشنامه اولیه شامل 101 سوال بود که پس از بررسی روایی و پایایی محتوا، تعداد آن به 32 سوال کاهش یافت. میانگین شاخص روایی محتوای پرسشنامه 88/0، نسبت روایی محتوا 68/0، ضریب آلفای کرونباخ 83/0 و ضریب همبستگی درون ردهای آن 80/0 با فاصله اطمینان (93/0-58/0) به دست آمد. نتیجهگیری: با توجه به نتایج، به نظر می رسد که پرسشنامه حاضر از روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار است. لذا میتوان از آن به عنوان ابزار مفیدی در جهت تعیین عوامل مؤثر در انتخاب نوع لبنیات مصرفی توسط مصرف کنندگان استفاده نمود. واژههای کلیدی: لبنیات، شیر خام، پاستوریزه، تئوری عمل منطقی، انتخاب غذایی، تبریز
کلیدواژههای فارسی مقاله
بنیات، شیر خام، پاستوریزه، تئوری عمل منطقی، انتخاب غذایی، تبریز
عنوان انگلیسی
Designing and Evaluating Validity and Reliability of the Questionnaire of Factors Affecting Consumers’ Choice of Type of Dairy Based on the Reasoned Action Theory
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objectives: Despite the fact that pasteurization of raw milk increases the quality and health of dairy products, many people tend to consume raw milk and its products. The purpose of the current study was to design a questionnaire to determine the factors affecting choosing the type of dairy based on the reasoned action theory. Materials and Methods: This descriptive study was conducted on the patients referred to Dr. Shadpour Health Care Center from September to October in 2017. The questionnaire was designed via literature review, focus group discussions, and interview with experts. A total of 14 specialists were selected to determine the content validity scores and 15 subjects referred to Dr. Shadpour Health Care Center were used to determine the reliability of the questionnaire. Finally, content validity index (CVI) and content validity ratio (CVR) were calculated by using Cronbach's alpha and intraclass correlation coefficient (ICC) in SPSS, version 23.00. Results: The first questionnaire consisted of 101 questions and after evaluation of validity and reliability, 32 questions were obtained. The content validity index of the questionnaire was 0.88, the content validity ratio 0.68, the Cronbach's alpha coefficient 0.83, and the internal correlation coefficient (ICC) 0.80 with the confidence interval of (0.58-0.93). Conclusion: Considering the findings, it seems that the present questionnaire has acceptable reliability and validity. Therefore, it can be used as a useful tool in determining the factors affecting choosing the type of dairy by consumers. Key words: Dairies, Raw milk, Pasteurized, Reasoned action theory, Food choice, Tabriz Funding: This study did not have any funds. Conflict of interest: None declared. Ethical approval: The Ethics Committee of Tabriz University of Medical Sciences approved the study (Ethical number: IR.TBZMED.REC.1397.140). How to cite this article: Foroumandi E, Alizadeh M, Hajizadeh H, Haghravan S , Mohajeri M. Designing and Evaluating Validity and Reliability of the Questionnaire of Factors Affecting Consumers' Choice of Type of Dairy Based on the Reasoned Action Theory. J Rafsanjan Univ Med Sci 2018; 17 (5): 395-406. [Farsi]
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
الهه فرومندی | E. Foroumandi
دانشگاه علوم پزشکی تبریز
محمد علیزاده | M. Alizadeh
دانشگاه علوم پزشکی تبریز
حسین حاجی زاده | H. Hajizadeh
دانشگاه علوم پزشکی تبریز
سیمین حق روان | S. Haghravan
دانشگاه علوم پزشکی تبریز
مهسا مهاجری | M. Mohajeri
دانشگاه علوم پزشکی تبریز
نشانی اینترنتی
http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2823-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/38/article-38-729565.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تغذیه
نوع مقاله منتشر شده
توصیفی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات