این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، جلد ۲۵، شماره ۲، صفحات ۲۵۹-۲۶۶

عنوان فارسی پیش‌بینی جهت‌گیری اهداف دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد بر اساس ابعاد هیجانی آنان (عاطفه‌ی مثبت و منفی)
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: اخیراً توجه خاصی به هیجان و تأثیر آن بر متغیرهای مختلف روان‌شناختی وجود دارد؛ لذا، پژوهش حاضر باهدف پ‍ژوهش بررسی نقش ابعاد هیجانی (عاطفه‌ی مثبت و منفی) در جهت‌گیری اهداف دانشجویان صورت گرفت.  مواد و روش‌ها: روش پژوهش توصیفی- همبستگی است. با توجه به جدول کرجسی و مورگان  تعداد 201 نفر از دانشجویان دانشکده‌ی تربیت‌بدنی دانشگاه فردوسی مشهد در سال تحصیلی 93-92 به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند.آن‌ها با استفاده از مقیاس‌های جهت‌گیری هدف و عواطف مثبت و منفی مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از شاخص‌های آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون تجزیه‌وتفسیر شدند. یافته‌ها: بین اهداف تسلط-گرایشی باعاطفه‌ی مثبت (01/0 p<و 19/0 = r) و تسلط-اجتنابی با عاطفه‌ی مثبت، رابطه‌ی مثبت و معناداری وجود دارد (01/0 p<و 23/0 = r) و بین عواطف منفی باهدف عملکردی-اجتنابی (05/0 p<و 15/0 = r) و هدف تسلط-اجتنابی رابطه‌ی معنادار وجود داشت (05/0 p<،16/0- = r). عاطفه‌ی مثبت قادر به پیش‌بینی اهداف پیشرفت تسلط-گرایشی و عملکردی-گرایشی بود (05/0p=)؛ درحالی‌که اهداف عملکردی-اجتنابی و تسلط-اجتنابی با عاطفه‌ی  منفی قابل پیش‌بینی بودند (049/0p=).  نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه‌ی حاضر نشان داد که اهداف انتخابی دانشجویان، می‌تواند در ابعاد هیجانی آنان نقش داشته باشد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Prediction of Students’ Goals Based on Their Emotional Dimensions (Positive and Negative)
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Recently, emotions and their psychological impact on different variables have attracted a special attention. Therefore, this study was aimed to investigate the role of emotions (positive and negative) in Students' goals. Materials & Methods: In this descriptive-correlation study, based on random cluster sampling, a total of 201 subjects of all 420 students of physical education in 2010-2011 (in Ferdowsi University of Mashhad) were recruited, using Morgan Table. To achieve the objectives of the questionnaires, goal orientation scales and positive and negative affectivity were used. Data were interpreted using descriptive statistics, Pearson correlation, and regression analysis. Results: A positive and significant relationship exists between mastery-approach (r=0.19, p< 0.01) and mastery-avoidance goals with positive affect (r=0.23, p< 0.01). There is a significant relationship between the negative emotions with the goal of functional-avoidance (r=0.15, p< 0.05) and those with the goal of mastery-avoidance (r=-0.16, p< 0.05). Positive affect was able to predicts the goals of progress in mastery-approach and functional-approach (p=0.05), while functional-avoidance and mastery-avoidance goals were predictable by negative affect (p=0.049). Conclusion: The results showed that the choice of objectives by students can be involved in their emotional aspects.    
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله شیرین سادات حسنی عطار |
کارشناس ارشد مشاوره، گروه روان‌شناسی؛ دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان، قوچان، ایران

علی مشهدی |
دانشیار، گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران


نشانی اینترنتی http://jsums.medsab.ac.ir/article_1055_11581a57d248dab9f9bc24300232f031.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/355/article-355-729740.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات