این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
پژوهش های نهج البلاغه
، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۱۰۹-۱۳۰
عنوان فارسی
کارکرد عوامل پویایی در تصویرپردازی از مرگ در نهجالبلاغه
چکیده فارسی مقاله
محمدرضا شفیعی کدکنی بهعنوان بنیانگذار جریان نقد ادبی معاصر در ایران، نسبت به جایگاه تصویر و ارتباط آن با خیال در انتقال تجربه شاعر به مخاطب، توجه فراوانی داشته و زوایای مختلف تصاویر ادبی و عناصر آن را مورد بررسی دقیق قرار داده است. همچنین وی در بررسیهای خود تصاویر را به دو بخش ایستا و پویا تقسیم کرده و معتقد است شاعر یا نویسنده هرچه بیشتر از عناصری مانند تشخیص، تضاد، رنگ و طبیعت در ساخت تصاویر استفاده کند، اثری پویاتر ارائه خواهد داد و هر چه میزان استفاده از این عناصر کمتر باشد متن به سوی ایستایی پیش خواهد رفت. این مقاله درصدد است تا به بررسی تصویرپردازی مرگ در نهج البلاغه با تکیه بر این دیدگاه بپردازد. نتایج تحقیق نشان میدهد امام علی× در تصویرپردازی مرگ بهعنوان آغاز مرحله جدیدی از حیات بشر، با استفاده از فعلهای حرکتی و مؤلفههای طبیعی در تشبیهها و استعارهها، همچنین انتخاب واژههای مناسب، صحنههایی پویا خلق کرده است تا ضمن تأکید بر قطعیت مرگ، مخاطب را با این مقوله مجرد آشنا سازد و راه را برای اندیشهورزی در این زمینه باز کند. همچنین تشخیصهای انسانی و حیوانی در این صحنهها، تعقیب و گریز دائمی مرگ و انسان را با تصاویر متحرک به نمایش میگذارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تصویرپردازی نهج البلاغه، تصویر مرگ، پویایی و ایستایی،
عنوان انگلیسی
.
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
زهرا فرید |
استادیار دانشگاه الزهرا (ع)
فاطمه شاه علی رامشه |
کارشناس ارشد دانشگاه الزهراء ـ رشته زبان و ادبیات عربی.
نشانی اینترنتی
http://www.nahjmagz.ir/article_66104_1d6e943edf655d0e66e68475537d8208.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1431/article-1431-734126.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات