این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، جلد ۹، شماره ۳۱، صفحات ۱-۲

عنوان فارسی تداوم سنت آموزشی نهاد دینی ایران در عصر زندیه
چکیده فارسی مقاله مورخین دوره زندیه به رخدادهای سیاسی- نظامی فرمانروایان توجه ویژه‌ای داشتند. عنایت به مولفه های مذکور، توجه اندک و پراکنده مورخین به امور فرهنگی- آموزشی را به دنبال داشت که نتیجه آن، ضرورت تحقیق پژوهشگران در این حوزه است. در این راستا، پژوهش حاضر درصدد یافتن پاسخ به این پرسش است: چه پیوندهای فرهنگی- آموزشی در دوره زندیه وجود داشت؟ برای پاسخگویی، با بررسی مقولاتی مانند شیوه آموزش علمی و نقش خاندان‌های کهن علم پرور، به این برآورد می‌رسیم که شرایط متنوع تاریخی، نقش مهمی در برقراری پیوندهای فرهنگی- آموزشی در قالب مولفه هایی همچون پراکنش مراکز علمی و تداوم سنن آموزشی به شکل پیوندهای فرانسلی و میان نسلی داشت. پژوهش حاضر، با استفاده از روش تحقیق تاریخی و شیوه جمع‌آوری داده‌های کتابخانه‌ای از منابع دست‌اول تاریخی پس از توصیف و طبقه‌بندی پیوندهای موثر به تحلیل و تفسیر این ویژگی‌ها و تاثیرات آن بر اوضاع فرهنگی- آموزشی دوره زندیه می‌پردازد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، عالمان، منزلت اجتماعی، دوره زندیه.

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله Zandieh's teaching period consisted of teaching various sciences that the religious sciences had a prominent position at the head of sciences. Education of various sciences led to the employment of scholars in educational areas and even in the work of civilians. In the period of Zandieh, many features of teaching religious tradition continued in the Safavid period. However the period of Karim Khan Reign and his successors was more to confront the various claimants of the monarchy; therefore, Zandieh's historians had a special emphasis on political-military events and justification of the legitimacy of the Zandian leaders. Due to these components, the historians' attention to cultural-educational issues was little and scant, resulting in the necessity of research by researchers in this field. In this regard, the present study seeks to answer the following question: In the form of which features, the educational traditions of the religious institution of Iran continued in the Zandee era? To answer the research question, by studying the categories such as the Kinship Training Method and the role of the old Scientist clans, we conclude that, the educational traditions of the religious institution of Iran play an important role in Persistence of the cultural and educational tradition of Zandieh era despite the socio-political changes of society. The present study uses a historical research and library data collection method from historical sources, after describing and categorizing effective links, to analyze and interpret these features and its effects on the cultural and educational situation of Zandieh's period.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Education, scholars, Social status, Zandieh period

نویسندگان مقاله مهدی دهقانی |
دانشگاه جیرفت


نشانی اینترنتی http://tarikh.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-633-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تحولات فرهنگی ایران اسلامی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات