این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، جلد ۹، شماره ۳۰، صفحات ۹-۱۰

عنوان فارسی واکاوی اصول جوانمردی و فتوت در دو نگاره هارون الرشید در حمام متعلق به مکاتب نگارگری هرات و مشهد
چکیده فارسی مقاله از وجوه مهم آثار هنر نگارگری ایران، تاتیر اجتماع و گروه‌های اجتماعی بر آنست. نگارگران تحت تأثیر فرهنگ و طبقه مسلط اجتماعی یعنی اهل فتی، نگاره هایی  خلق کرده اند که می توان در دو نگاره ی هارون الرشید در حمام اثر بهزاد و هنرمند گمنام از مکتب مشهد موضوع را پیگیری کرد. هدف پژوهش تحلیل اصول اهل فتی در دو نگاره مذکور است، لذا  پرسش اینست که تفکر جوانمردی و فتوت بر دو نگاره هارون الرشید در حمام به ویژه نگاره مکتب مشهد چگونه نمود یافته است؟. جمع آوری داده ها با روش کتابخانه ای و روش تحقیق تحلیل جامعه شناسی است . یافته ها نشان از آن دارد که نگارگر با جهان بینی خاص خود که در جامعه جاری بوده،توانسته اشاره ای نمادین به اهل جوانمردی و آئین تشرف داشته و این امر را با تبحر در جای جای اثر بیان کرده که البته نوع بیان دردو نگاره متفاوت از هم بوده است. در نگاره هرات با نشان دادن لنگ‌های بسیار، اختصاص بخش عمده ای از نگاره به آن که سروال دلاکان بوده و حقیرجلوه دادن خلیفه در گوشه کادر، مخاطب را رهنمون  ساخته و در نگاره مکتب مشهد، موضوع جوانمردان در لفافه ارائه شده است. در این نگاره اشاره به آب، مراحل تشرف به فتی شدن درسه قسمت سمت چپ نگاره و موقعیت والای لنگ، و در سمت راست اشاره ای کاملا پنهان به خلیفه در کنار مردم عادی و حلق کردن خلیفه نشان از پایین آوردن جایگاه او و در مقابل، مبارک داشتن مراحل فتی شدن است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مکتب های هرات و مشهد ، نگاره هارون الرشید در حمام ، اهل فتی.

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله Among the important aspects of Iranian art, is the community of society and social groups on it. Painters are influenced by the culture and dominant social stratum, Fatyan, which can be seen in two paintings by Aharoon al-Rashid in the bath of Behzad's work and an unknown artist from the Mashhad school. The purpose of this research is to analyze the principles of Fatyan in two of these paintings. The question is, how is Fatyan's thought about the two paintings of Haroon al-Rashid in the bath, especially the painting of Mashhad school? Data collection is based on a library methodology and sociological analysis research method. The findings show that the painter with his own worldview, which has been in the current society, is a symbolic reference to the ritual of certainty  Fatyan has spoken about this with flair in all parts of his painting work, which of course the type of expression in the two paintings was different. In the painting of the Herat School, the signs of Fatyan are shown below: Many lambs, devoting a large part of the painting to the sign of baths, the humbling of the king in the corner of painting. In the painting of Mashhad school, referring to the Fatyan religion is more hidden and quiet. In this painting refers to water, the stages of intrigue to Fayan are in the three parts to the left of the painting. The lofty position of Lange, and on the right, a completely hidden reference to the king, along with the ordinary people, shaving the hair of the head of the king, shows that he is losing his position in front of the popular class. This is while drawing up a beautiful look against the stages of entering Fatian's religion
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علیرضا شیخی |
دانشگاه هنر تهران

اکرم پیله چیان |
موسسه آموزش عالیفردوس مشهد


نشانی اینترنتی http://tarikh.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-594-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تاریخ هنر و معماری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات