این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
، جلد ۹، شماره ۳۰، صفحات ۱۱-۱۲
عنوان فارسی
نگاهی تحلیلی- تطبیقی به معماری و موسیقی ایرانی بر مبنای مفاهیم حکمت سهروردی
چکیده فارسی مقاله
حکمت اشراق سهروردی با در برداشتن مفاهیم حکمی ایرانی- اسلامی، می تواند مبنایی برای بررسی نقش مفاهیم حکمی در هنر ایرانی- اسلامی ایرانی در نظر گرفته شود. بر این اساس، هدف این پژوهش، پاسخ به این پرسش است که نمود مفاهیم حکمت سهروردی در معماری و موسیقی ایرانی به چه شکل صورت پذیرفته است. بدین منظور ابتدا به تبیین مفاهیم حکمت اشراق سهروردی پرداخته شده است؛ سپس به صورت مجزا نمود این مفاهیم به صورت استدلالی و تحلیلی در دو حوزۀ معماری و موسیقی ایرانی بررسی گشته و در نهایت تطبیق این دو حوزه بر اساس مفاهیم عنوان شده صورت پذیرفته است. یافته های پژوهش حاکی از این امر است که نمود مفاهیم حکمی اشراقی سهروردی به روشنی در هر دو حوزۀ معماری و موسیقی ایرانی قابل مشاهده و بررسی میباشد و آراء سهروردی میتواند به عنوان مبنای تطبیق مفهومی معماری و موسیقی ایرانی در نظر گرفته شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
Shahab al-Din Yahya Suhrawardi (549- 587 AH), The Muslim Iranian philosopher, has an important role in continuation of Islamic phlosophical tradition. Suhrawardi is the first Muslim philosopher after Ibn Sina establishing An independent philosophical and mystical school, titled Ishraq phlosophy. The Ishraq phlosophy of Suhrawardi containing the Islamic- Iranian meanings Can be used as a basis for examining the role of the concept of a ruling in Iranian-Islamic art particularely in Iranian music and architecture. Accordingly, the purpose of this research is to answer the question of how the concepts of Suhrawardi's philosophy are embodied in Iranian architecture and music. To this end, firstly, the concepts of Suhrawardi's philosophy have been discussed; Then these concepts have been analyzed distinctly in two areas of Iranian architecture and music and finally these two domains are adapted according to the concepts described. The findings of research indicate that the representation of the Concepts of Sohrevardi's Ishraq philosophy can be clearly seen in both the Iranian architecture and Iranian music, and that Suhrawardi's views can be considered as the basis for the conceptual adaptation of Iranian architecture and music.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فاطمه گودرزی |
حمیدرضا شریف |
دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز
نشانی اینترنتی
http://tarikh.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-554-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تاریخ هنر و معماری
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات