این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نقد ادبی، جلد ۱۱، شماره ۴۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مطالعۀ مفهوم ادبیت در نظریۀ معنا-سبک‌شناسی
چکیده فارسی مقاله نظریۀ معنا-سبک­شناسی یکی از متأخرترین رویکردهای نظریۀ دریافت است که تا کنون در ایران ناشناخته باقی مانده است. این نظریه، برای اولین بار در سال 1993 توسط ژرژ مولینه (1944 – 2014 میلادی) مطرح می­شود. در این مقاله، به منظور شناخت جایگاه این رویکرد در نظریۀ ادبی، به مطالعۀ مفهوم ادبیت، بنیادی­ترین مفهوم تشکیل­دهندۀ آن می­پردازیم. در این راستا، ابتدا سیر تحولی نگرش­های گوناگون به این مفهوم را مطالعه می­کنیم و از این رهگذر، برخی تفاوتهای اساسی این رویکرد با سایر رویکردهای معطوف به ادبیت را بیان می­کنیم. سپس، به توضیح عناصر پایه­ای نظریۀ معنا-سبک­شناسی می­پردازیم و در ادامه سعی خواهیم کرد که به سؤالات زیر پاسخ دهیم: از دیدگاه این نظریه، چه متنی ادبی به شمار می­رود و معیارهای ادبیت متن چه معیارهایی هستند؟ چه عاملی باعث می­شود که در میان متون ادبی، اثری فاخر و اثری نازل شمرده شود؟
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ادبیت، دریافت، معنا-سبک‌شناسی، گفتمان ادبی، نظریۀ دریافت

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A--25797-1&slc_lang=other&sid=29
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات