این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
جستارهای زبانی
، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۶۳-۹۷
عنوان فارسی
بررسی تأثیر تدریس مبتنیبر الگوی هَیَجامَد بر هیجانات زبانآموزان فارسیزبان زن در ایران
چکیده فارسی مقاله
برای اجرای فرآیند زبانآموزی مطلوب، توجه به نقش هیجانات و حواس اهمیت ویژهای دارد. مفهوم هَیَجامَد تلفیقی از دو واژۀ (هیجان+ بسامد) است که به تأثیر هیجانات ناشی از استفادۀ حواس در یادگیری مفاهیم گوناگون اشاره میکند و متشکل از سه مرحلۀ هیچآگاهی ، بروناگاهی و دروناگاهی است. پژوهش حاضر میکوشد با در نظرگرفتن این مفهوم و مؤلفههای سهگانۀ آن و باتوجه به تأثیر هیجانهای آموزشی بر یادگیری زبانآموز، الگوی هَیَجامَد را در تدریس زبانفارسی به غیرفارسیزبانان پیشنهاد دهد و تأثیر تدریس مبتنی بر این الگو را بر هیجانات زبانآموزان غیرفارسیزبان زن در ایران با استفاده از پرسشنامههای هَیَجامَد و هیجان بسنجد. بدینمنظور، 60 زبانآموز زن غیرفارسیزبان از 16 کشور با سطح زبان فارسی یکسان (سطح زبانفارسی کتاب هفتم) انتخاب شدند و پس از طی 22 جلسه تدریس برای 4 گروه (هرگروه شامل 15 نفر) و در مدت زمان شش هفته بر اساس الگوی هَیَجامَد مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که تدریس مبتنی بر الگوی هَیَجامَد بر ارتقای میزان هیجانات زبانآموزان غیرفارسیزبان زن تأثیر معنادار مثبت داشته است. بهبیاندیگر، با درگیرکردن تعداد حواس بیشتر در فرآیند آموزش، میزان هَیَجامَد زبانآموز افزایش یافته و هیجان مثبت تولید میشود. در نتیجه با کاهش هیجانات منفی، زمینۀ تعامل بیشتر با مدرس فراهم شده و یادگیری کارآمد رخ میدهد. با برجسته نمودن نقش عوامل هیجانی و تعدد حواس در امر یادگیری، بهنظر میرسد از این الگو میتوان در جهت بالابردن و ارتقای هیجانات مثبت زبانآموزان در تدریس زبان فارسی استفاده کرده و زمینۀ یادگیری موفق زبانآموز را فراهم کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
هیجان،حواس،هَیَجامَد،آموزش زبان فارسی
عنوان انگلیسی
Examining the Effects of Emotioncy-based Teaching on the Emotions of non-Iranian Female Persian Learners in Iran
چکیده انگلیسی مقاله
Granted that emotions and senses are key components in facilitating language teaching process, instructors are expected to enhance the quality of language learning by blending senses and emotions. Emotioncy, which is composed of 'emotion' and 'frequency,' emphasizes using senses in learning various concepts, and includes avolvement (null), exvolvement (auditory, visual, and kinesthetic), and involvement (inner and arch). The current study aims to use the concept of emotioncy to offer the emotioncy model for teaching Persian to non-Iranian learners. To do so, 60 non-Iranian female students with the same Persian level (7th grade) from 16 different nationalities were categorized into four groups of 15 and taught during six weeks. The results showed a significantly positive difference in the emotions of non-Iranian female students, and it was concluded that by involving a greater number of senses in the process of teaching, the learners' emotioncy level is increased and positive emotions are produced. As a result, by reducing the negative emotions, learners interact more with their teachers, and effective learning occurs. Therefore, by emphasizing the role of emotional factors and including the multitude of senses in learning, the emotioncy model seems to help enhance and promote the positive emotions of learners while teaching Persian, providing a successful learning environment for learners.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Emotion,Sense,Emotioncy,Teaching Persian
نویسندگان مقاله
شیما ابراهیمی | Shima Ebrahimi
Ferdowsi University of Mashhad
دکتری زبانشناسی همگانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد ایران
رضا پیشقدم | Reza Pishghadam
Professor of TEFL, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
استاد آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
اعظم استاجی | Azam Estaji
Ferdowsi University of Mashhad
دانشیار زبانشناسی همگانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سیدامیر امین یزدی | Seyyed Amir Aminyazdi
Ferdowsi University of Mashhad
دانشیار علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
نشانی اینترنتی
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-12558-1&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات