این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
جستارهای زبانی
، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۹۹-۱۲۷
عنوان فارسی
شناسایی دوره های روایی رساله الطیرها براساس چهار نسل روایت
چکیده فارسی مقاله
داستانسرایی در رسالهالطیرها به عنوان آثاری تعلیمی جایگاهی ویژه دارد. در هر داستانی، ارزش هایی تعریف میشوند که کنشگران به دنبال دستیابی به آنها هستند. راوی برای رساندن کنشگران به نظام ارزشی داستان، به خلق دورههای روایی اقدام میکند. منظور از دوره روایی این است که از دهه شصت (اوج ساختارگرایی) تاکنون، روایتها بر الگوهایی منطبق میباشند که هر دوره را از دوره دیگر از بُعد نگرش نشانه – معناشناختی متمایز میکند. کشف دورههای روایی رسالهالطیرها با تمرکز بر بررسی نظام ارزشی گفتمان اجازه میدهد تا به ارائه الگویی برای دورهبندی روایی بخشی از متون ادبی دست یابیم و زمینه برای خلق شیوههای تحلیل متون فراهم شود. هدف اصلی این پژوهش بررسی دورههای روایی براساس منطقالطیر عطار جهت تبیین الگویی مناسب برای مطالعه نظامهای روایی میباشد. دورههای روایی ما را با سیر تحوّل تفکّر روایت مواجه میکند. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که رسالهالطیرها در مجموع از هفت دوره روایی تشکیل شدهاند: کنشمحورِ برنامهمدار، تعاملی مبتنی بر مذاکرهیگفتگومحور، کنشی مبتنی بر توانش، تنشمنفعلانه، دوره شوشی مبتنی بر تطبیق سوژه با هستی، انجذاب و همآمیختگی، و ارزیابی. دورههای اول و دوم با عنوان توانش مطرح شده و مقدمهای برای دورههای کنش، تنش، شوش، استعلا و ارزیابی میباشند. تنها منطقالطیر عطار است که همگی این دورهها به صورت بارز در آن دیده میشود، در باقی رسالهها تنها بعضی از این دورهها حضور دارد. در سه مرحلهی اول و مرحلهی ارزیابی ارزش چیزی خارج از کنشگران و در دورههای تنش، شوش و انجذاب، ارزش در درون سوژه است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Recognizing Narrative periods of Risalat AL Teyrs Based on four generations of Narration
چکیده انگلیسی مقاله
Storytelling in Risalat Al Teyrs has an important place as educational guiding works. To get characters to the value system of the story, the narrative creates narrative periods . Narrative are means from the 60s to date, narrations are based on modals distinguishing each are from the other with respect to theory and semiotique perspective. Exploring and recognizing narrative periods of Risalat Al Teyrs, by focusing on the investigation of the value system of discourse allows us to present a modal for narrative periodization of a part of literary texts. The main purpose of this study is investigating narrative periods based on Mantegh Al Teyr in order to present an appropriate model for studying narrative systems. Narrative periods confront us with a history of thinking evolution the obtained results suggest that Risalat Al Teyrs totally consist of seven narrative periods: action and plan-centered, on interaction based on a dialogin- centered negotiation, an action based on competence, passive tense, etat- state era based on subject-world conformity, abstraction and coalition and assessment. The first and second periods are titled as competence and are introductions on action, tense, etat-state, transcendence and assessment. It is only in Mantegh Al Teyr that all these periods are vividly seen. In the rest of resalats, only some of these periods exist. In the first three stages and in the assessment stage, value is something outside the characters and in the tense, etat- state and abstraction periods, value lies inside the subject.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سمیرا شفیعی | Samira Shafiee
Tarbiat Modares University
دانشگاه تربیت مدرس
غلامحسین غلامحسین زاده | gholamhosein gholamhoseinzade
Tarbiat Modares university, Human science, third floor.
دانشکده علوم انسانی، طبقه اول، اتاق 143 ( دفتر گروه ) دانشکده علوم انسانی، طبقه چهارم، اتاق 424
حمیدرضا شعیری | Hamidreza Shairi
Tarbiat Modares University
دانشگاه تربیت مدرس
سعید بزرگ بیگدلی | saeed Bozorgh Beigdeli
Tarbiat Modares university
عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس
نشانی اینترنتی
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-17091-1&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/755/article-755-745172.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات