این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جستارهای زبانی، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۲۷۱-۲۹۴

عنوان فارسی ارزیابی مهارت خواندن دانشجویان کارشناسیرشتۀ زبان و ادبیات عربی
چکیده فارسی مقاله مهارت خواندن یکی از مهم‌ترین مهارت‌های زبانی است و از شروط موفقیت در یادگیری زبان دوم، تسلط بر این مهارت است؛ اما ملاحظه می‌شود که دانشجویان ترم آخر مقطع کارشناسی رشتۀ زبان و ادبیات عربی که در شرف دانش‌آموختگی هستند و حتی بسیاری از دانش‌آموختگان این رشته، قادر به خواندن صحیح و روان متون عربی نیستند. از این رو، نگارندگان پژوهش حاضر برآنند تا با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و روش پیمایشی به ارزیابی مهارت خواندن دانشجویان مقطع کارشناسی رشتۀ زبان و ادبیات عربی و شناسایی نقاط ضعف آنان در این مهارت پرداخته و راه‌کارهایی را به منظور بهبود آموزش مهارت خواندن ارائه دهند. نمونۀ آماری پژوهش حاضر را 124 دانشجوی ترم هشتم مقطع کارشناسی رشتۀ زبان و ادبیات عربی در 12 دانشگاه دولتی ایران تشکیل داده‌اند که 41 نفر از آن‌ها مرد و 83 نفر زن هستند و ابزار مورد استفاده، آزمون محقق ساخته است که برای اولین بار در رشتۀ زبان وادبیات عربی برای مهارت خواندن طراحی شده است و به منظور طراحی آن از الگوهای موجود در کشورهای عربی استفاده شده است. یافته‌ها حاکی از این است که دانشجویان مهارت خواندن را به خوبی کسب نکرده اند و با وجود اینکه در ترم آخر بوده و اغلب دروس کارشناسی را گذرانده‌اند، در همۀ سطوحی که متخصصان زبان عربی برای مهارت خواندن ذکر کرده‌اند با ضعف مواجه هستند؛ اصلی‌ترین دلیل این مشکل، عدم وجود درسی خاص برای مهارت خواندن در سرفصل درسی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Pathology of Reading Skill of Students in the Arabic Language and Literature (Case Study: undergraduate students)
چکیده انگلیسی مقاله Reading skills is one of the most important language skills. Success in learning a second language depends on this skill. But it is noted that the final semester students of the Arabic language and literature department who are graduating and even many graduates of this field are not able to read the Arabic texts correct and fluent. Therefore, the authors of the present study intend to use the descriptive-analytical method and survey method to evaluate the reading skill of Arabic undergraduate students and identify their weaknesses on reading skills and offering solutions for developing them. The statistical sample of the present study has been formed by124 undergraduate students in the Arabic language and literature department in 12 Iranian state universities, 41 of them are male and 83 are female. The tool which is used in the study is a researcher-made test, which has been designed for the first time for reading skill in Arabic language and literature and the existing models in the Arabic countries have been used to design the test. The results reflect the weakness of students in reading skills and their lack of mastery in this skill. Although the students are ready to graduate they face weakness in all levels of reading mentioned by experts of Arabic language have. The most important reason of this problem is that there is no special lesson for reading skill in the syllabus.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عیسی متقی زاده | eessa motaghizadeh
Associate professor of Arabic language and literature: Tarbiat Modares Universiti
دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه تربیت مدرس

خلیل پروینی | Khalil Parvini
Professor of Arabic Language & Literature, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
استاد گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

سید رضا موسوی | Seyed Reza Mousavi
Tarbiat Modares University, Tehran
دانشگاه تربیت مدرس- تهران


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-10476-1&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/755/article-755-745179.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات