این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
آموزش عالی ایران، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۵۱-۸۰

عنوان فارسی مطالعه وضعیت حرفه ای گرایی اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران در نیمه دوم سال تحصیلی ۱۳۹۵-۱۳۹۴
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف «تعیین وضعیت موجود حرفه­ ای­ گرایی اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران و ارائه راهکارهای بهبود» در این دانشگاه انجام شده است. این مطالعه، نقش عضو هیأت علمی دانشگاه را به مثابه یک حرفه بر اساس تفاسیر نظری حرفه ­ای­ گرایی و بویژه ملهم از الگوی مفهومی حرفه ­ای­ گرایی دانشگاهی ایوانس دانسته و آن­گونه که آنان در دانشگاه معرفی و پذیرش می­ شوند، شناسایی شده و وضعیت موجود آنان بررسی و تحلیل گردیده است. این پژوهش توصیفی- پیمایشی از نوع مقطعی و در زمره مطالعات موردی است. جامعه آماری پژوهش به لحاظ موقعیت جغرافیایی شامل کلیه اعضای هیأت علمی دانشکده­ های واقع در شهر تهران «دانشگاه تهران» با تعداد 1593 نفر است. با روش نمونه­ گیری طبقه­ ای نسبی، 164 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­ ها پرسشنامه محقق ساخته بوده است. پس از روایی صوری و محتوایی از دیدگاه متخصصان این حوزه، اعتبار پرسشنامه از طریق تحلیل عاملی تأییدی در نرم‏افزار Pls بررسی و تایید شد. همچنین پرسشنامه از قابلیت اعتماد بالایی (با ضریب آلفای کرونباخ 0.93) برخوردار بوده است. نتایج گویای آن است که وضعیت حرفه‏ای­ گرایی اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران مطلوب است، اما وضعیت مؤلفه ­های خودتنظیمی گروه همکاران، پذیرش مرجعیت انجمن حرفه ­ای و پایبندی به دانش پداگوژی نسبتا مطلوب بوده است. مهم­ترین راهکار پیشنهادی به منظور بهبود حرفه ­ای ­گرایی اعضای هیأت علمی، طراحی و ایجاد انجمن­ حرفه­ ای مختص حرفه استادی (فراتر از رشته تخصصی) است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مرضیه هاشم آبادی |
دانشگاه تهران

محمد میرکمالی |
دانشگاه تهران

جواد پورکریمی |
دانشگاه تهران


نشانی اینترنتی http://ihej.ir/browse.php?a_code=A-10-791-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/561/article-561-752203.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات