این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
آموزش عالی ایران، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۱۳۳-۱۶۵

عنوان فارسی مطالعات تجاری‌سازی دانش با رویکرد اکوسیستم کارآفرینی
چکیده فارسی مقاله دانشگاه کارآفرین و جامعه محور به عنوان نسل جدید دانشگاه­ها علاوه بر رسالت تولید، انتقال و ترویج دانش، رسالت خطیر تبدیل و بهره برداری از دانش یا همان تجاری سازی دانش را بر عهده دارد. لذا، امروزه یکی از الزامات و مقدمترین سیاست­ها در دانشگاه­ها جهت نیل به دانشگاه کارآفرین، آمادگی سازمانی برای تجاری­سازی دانش می­باشد. درحالی­که مدل­های مختلفی از تجاری­سازی دانش توسط دانشگاه­ها در ادبیات پژوهش ارائه شده­اند، مدل­های موجود دارای عدم رویکرد همه جانبه هستند که باعث شده است، اهداف تجاری سازی دانش در دانشگاه­ها به نحو شایسته­ ای تحقق نیابند. با در نظر گرفتن این خلأ پژوهشی، این پژوهش با استفاده از رهیافت جامع­ نگر اکوسیستم کارآفرینی و با استفاده از روش سنتز پژوهی درصدد ارائه مدلی ترکیبی از مجموعه مدل­ ها و مؤلفه­ های ارائه شده در ادبیات می­ باشد. با مطالعه نظامند 60 پژوهش، این پژوهش یک طبقه‌بندی جامع­ نگر از تجاری‌سازی دانش بر اساس اکوسیستم کارآفرینی را احصاء می ­نماید که در آن 83 ویژگی در هفت زمینه اصلی شامل تعهد مدیریتی، فرهنگ کارآفرینی، زیرساخت‌های تولید دانش و تجاری‌سازی دانش، زیرساخت کیفیت منابع انسانی، محیط خارجی؛ تعاملات و توسعه، طبقه‌بندی و در قالب مدل ترکیبی ارائه شده­اند. این مدل با ارائه مکانیزم­ های آمادگی سازمانی برای تجاری­ سازی دانش در هفت زمینه اصلی، درک جامع­ تری از تجاری‌سازی دانش بر اساس اکوسیستم کارآفرینی ارائه می‌نماید و توضیح بهتری می ­دهد که چرا برخی دانشگاه­ها کارآفرینانه ­تر از بقیه هستند و عملکرد تجاری سازی بهتری دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله جم عزتی راد |
دانشگاه آزاد اسلامی قزوین

کمال سخدری |
دانشگاه تهران

مرتضی موسی خانی |
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات


نشانی اینترنتی http://ihej.ir/browse.php?a_code=A-10-981-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/561/article-561-752206.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات