این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
فلسفه و کلام اسلامی
، جلد ۵۱، شماره ۱، صفحات ۷-۲۴
عنوان فارسی
زمان بدون گذر در فلسفه صدرا
چکیده فارسی مقاله
نظریهای را که بر اساس آن، زمان واقعیت دارد ولی گذر زمان واقعیت ندارد، نظریۀ «زمان بدون گذر» مینامیم؛ گذر زمان، به تعبیری، برآمده از زنجیرهای از رویدادهاست که در آن، هر رویداد در نسبت با «اکنون» مرتب میشود. هدف اصلی این مقاله واکاوی دیدگاه صدرالمتألهین دربارۀ گذر زمان است. در این راستا نشان میدهیم که او از سویی بنیاد زمان را زنجیرهای عینی از رویدادها میداند که در آن، هر رویداد در نسبت با رویدادهای دیگر مرتب میشود نه در نسبت با اکنون، و از سوی دیگر، برای اجسام اجزاء زمانی در نظر میگیرد و در مورد اتصال اجزاء زمانی یک موجود تحلیلی دارد که مطابق آن، تمایز وجودی میان مقصدهای گذشته، اکنون و آینده از میان میرود. هردو سوی این قضیه تنها با نظریۀ زمان بدون گذر همخوانی دارد نه با نظریۀ رقیب آن (این نظریه که زمان و گذر زمان، هردو واقعیت دارند). بدین لحاظ میتوان گفت که صدرا به نظریۀ زمان بدون گذر گرایش دارد. این مطلب میتواند لوازم هستیشناختی برخی مفاهیم کلیدی فلسفۀ صدرا مانند حرکت جوهری و حرکت بهمعنای قطع را روشنتر سازد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اجزاء زمانی، حرکت جوهری، زمان، گذر زمان، فلسفۀ صدرا،
عنوان انگلیسی
Time without the Passage in Mulla Sadra's Philosophy
چکیده انگلیسی مقاله
A theory based on which time, but not the passage of time, is a reality is called "time without the passage" theory. The Passage of time, in a sense, is arisen from a series of events wherein an event is ordered relative to the "present". This paper is aimed to evaluate the Sadra's view on the passage of time. In this way, it is shown that he, from one hand, considers time as a chain of objective events wherein an event is ordered relative to the other events not relative to the present; on the other hand, he assumes temporal parts for objects based on which the existential differentiation between past, present, and future destinations is eliminated. Both of these are only compatible with the time without the passage theory not with its rival theory (the theory that both time and the passage of time are real). Therefore, it could be said that Sadra has tended towards the time without the passage theory. This could shed more light on the ontological necessaries of some Sadra's philosophy concepts like "substantial motion" and "motion in the sense of cutting".
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
رهام انصاری مهر |
دانش آموختهی دکتری حکمت متعالیه، دانشگاه اصفهان
جعفر شانظری |
دانشیار گروه فلسفه و کلام دانشگاه اصفهان
نشانی اینترنتی
https://jitp.ut.ac.ir/article_67040_af22c1ba602aecb2fdf1db35bd21e30f.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1020/article-1020-757895.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات