این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
فلسفه و کلام اسلامی
، جلد ۵۱، شماره ۱، صفحات ۲۵-۴۱
عنوان فارسی
فضیلت معرفتی، قوه اعتمادپذیر و ویژگی منشی: رویکردی تطبیقی
چکیده فارسی مقاله
در معرفتشناسی فضیلت، فضیلت معرفتی به دو صورت تعریف شده است؛ سوسا آن را از سنخ قوای اعتمادپذیر میداند و زگزبسکی آن را از نوع ویژگیهای منشی. در حالی که هر دو، فضیلت را معرفتساز دانسته و تبیین و توجیه معرفت را بر پایۀ آن ممکن میدانند. در پاسخ به سؤال از دلیل این دو گانگی در تحلیل، مقالۀ حاضر نگرش متفاوت فیلسوفان به معنا و ویژگیهای معرفت را عامل آن میداند. تعریف سوسا از معرفت به باور صادق موجه و انفعالی دانستن آن، یا به حالتی فراتر از داشتن باورهای صادق، که حاصل فعالیتی اختیاری و ارادی است، در زگزبسکی، نهایتا به این منجر میشود که فضیلت را یا از سنخ قوا بدانیم و یا از سنخ ویژگیهایی که برای انجام چنین فعالیتی ضروری اند. در نتیجه بهرغم اینکه هر دو فیلسوف وجود قوا را برای کسب معرفت حیوانی ضروری میدانند اما نگاه متفاوتشان به معرفت تأملی، نهایتاً به دو برداشت از فضیلت منتهی میشود. حتی دخالت دادن عاملیت فاعل در معرفت حکمی و ضروری دانستن برخی ویژگیها مثل دقت و ذهن باز، به عنوان فضیلت باورساز، توسط سوسا، در نتیجه بحث، تغییر چندانی ایجاد نمیکند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Epistemic Virtue in the Midst of Reliable Faculty and Character Trait: A Comparative Approach
چکیده انگلیسی مقاله
In virtue epistemology, epistemic virtue has been defined in two ways. Ernest Sosa regards it as a reliable faculty, and Linda Zagzebski regards it as a character trait, while both consider virtue as a belief producer, and explain knowledge on the basis of it. This paper considers the different attitudes of philosophers to the definition and characteristics of knowledge as the cause of the aforementioned duality in the analysis of virtue. The definition of knowledge as "justified true belief" that is a passive issue (in Sosa) and as a state beyond the true beliefs, which is the result of voluntary activity (in Zagzebski), ultimately leads to consider epistemic virtue as a power or as a character trait that is necessary for such an activity. Consequently, in spite of the fact that both philosophers maintain that faculties are necessary for "animal knowledge", their different views on the "reflective knowledge" ultimately leads to two concepts of virtue. Even Sosa's accepting the role of agential virtues, like mind openness and attention, in judgmental belief does not make any remarkable change in the result of the discussion.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
زهرا خزاعی |
استاد گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه قم؛
نشانی اینترنتی
https://jitp.ut.ac.ir/article_67041_3428fd7eac875649acf8013203e093ab.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1020/article-1020-757896.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات