این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
کتابداری و اطلاع رسانی
، جلد ۲۱، شماره ۲(پیاپی ۸۲)، صفحات ۷۹-۱۰۶
عنوان فارسی
فهمگذار از قدرتآفرینی دانش به قدرتآفرینی اشتراک دانش (یک روش کیفی)
چکیده فارسی مقاله
هدف: در دنیای امروز، حوزه معرفتشناسی هم دچار تغییر و تحولات اساسی شده است، بهنحوی که شاهد گذار از مرحلۀ قدرتآفرینی دانش به مرحلۀ قدرتآفرینی اشتراک دانش هستیم. بنابراین هدف پژوهش حاضر فهم گذار از قدرتآفرینی دانش به قدرتآفرینی اشتراک دانش از دید دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز است. روش: در پژوهش حاضر از رویکرد نظریۀ دادهبنیاد که یک شیوۀ پژوهش کیفی است، بهره گرفته شده است و با تعداد بیستنفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز به روش نمونهگیری هدفمند مصاحبه صورت گرفت. مصاحبه تا اشباع دادهها ادامه یافت. تحلیل اطلاعات بلافاصله پس از مصاحبهها بر اساس کدگذاری باز، محوری و گزینشی انجام شد. یافتهها: یافتهها نشان داد از نظر دانشجویان چهار مضمون اصلی زمینهساز اشتراک دانش در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی میباشند. مضامین فرعی دینداری (اعتقاد و باور دینی، زکات علم، نشر علم) در سرمایه اجتماعی دانشگاهی (اعتماد بین فردی، تشکیل اجتماع علمی)، در ارتقای کیفیت خدمات دانشگاهی (تأمین امکانات و منابع، زیرساختهای تکنولوژیکی)، در عوامل انگیزشی (حمایتهای کلان، حمایتهای خرد) . هر کدام از مضامین اصلی دارای زیرمجموعههای فرعی هم بودند. مقولۀ محوری در این پژوهش مفهوم سرمایۀ اجتماعیِ دانشگاهی است. نتیجه: یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهد بیشتر پاسخگویان، سرمایۀ اجتماعیِ دانشگاهی را زمینهساز اصلیِ اشتراک دانش میدانند. با این حال، تأثیر متغیرهای اقتصادی، فرهنگی و انگیزشی را هم در رابطه با اشتراک دانش باید در نظر گرفت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
داود قاسم زاده |
دانشجوی دکتری جامعهشناسی اقتصادی و توسعه دانشگاه تبریز
محمدباقر علیزاده اقدم |
دانشیار و عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز
محمد عباس زاده |
دانشیار و عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه تبریز
توکل آقایاری هیر |
استادیار و عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه تبریز
نشانی اینترنتی
http://lis.aqr-libjournal.ir/article_60984_3e234b90e86f509bd10e863a2d384fc5.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات