این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
طب توانبخشی، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۸۳-۸۹

عنوان فارسی شناخت مهارت های مورد نیاز در کسب صلاحیت بالینی: تحقیق کیفی
چکیده فارسی مقاله مقدمه و اهداف صلاحیت بالینی یکی از موضوعات بحث برانگیز در حوزه­های مراقبت‌ سلامت می­باشد که از اهمیت زیادی در حیطه‌های مختلف درمانی از جمله آموزش، بالین و مدیریت برخوردار است. هدف مطالعه حاضر شناخت مهارت‌های مورد نیاز در کسب صلاحیت بالینی کاردرمانگرها بود. مواد و روش­ ها در مطالعه حاضر از روش کیفی آنالیز محتوای قراردادی استفاده شده است. مشار‌کت‌کنندگان شامل 13 نفر کاردرمانگر با حداقل 2 سال سابقه کار بالینی بودند. اطلاعات از طریق یک گروه متمرکز با حضور 4 نفر و مصاحبه انفرادی با 9 کاردرمانگر فارغ­التحصیل دیگر به دست آمد. داده‌ها بر اساس روش گرانهیم (2004) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ ها مهارت‌های مورد نیاز در کسب صلاحیت بالینی در سه طبقه مهارت بازاندیشی (با زیرطبقات خودقضاوتی کار بالینی و نقد عملکرد دیگران)، ارتباطی (با زیرطبقات ارتباط با مراجع و ارتباط با همکاران) و تکنیکی (با زیرطبقات شناخت بیماری­ها، ارزیابی و برنامه­ریزی همه­جانبه، مدیریت زمان و انرژی) از داده‌ها استخراج شد. نتیجه­ گیری یافته‌های پژوهش حاضر نشان داد که کاردرمانگران جهت کسب صلاحیت بالینی نیازمند مهارت‌های مختلفی می‌باشند که به اعتقاد شرکت­کنندگان در این مطالعه، بهبود سیستم نظارتی، حمایتی و آموزشی مناسب و همچنین علاقه فرد به حرفه، می‌تواند به کسب مهارت­ها و استفاده از آنها کمک کند. پیشنهاد می­شود جهت بررسی چگونگی تاثیر این عوامل، تحقیقات بیشتری در این زمینه صورت گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله صلاحیت بالینی، کاردرمانی، مهارت،

عنوان انگلیسی Skills Required for Clinical Competence: A Qualitative Research
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aims: Clinical competence is one of the most controversial topics in the field of health care, which has a great importance in various areas of therapy, including education, clinical, and management. The present study was conducted to explore the skills required for obtaining the clinical competency of occupational therapists. Materials and Methods: The current qualitative study was conducted following content analysis. The participants included 13 occupational therapists with a minimum of two years of clinical experience. The information was obtained through a focus group with four attendees and an individual interview with nine other graduate occupational therapists. Data was analyzed based on Graneheim method (2004). Results: Three categories emerged from the data, including reflection (with subcategories of self-judgment and critique of others), communication (with subcategories of communication with client and colleagues), and technical skills (with subcategories of disease recognition, assessment and comprehensive planning, and time and energy management). Conclusion: The findings of the present study suggest that occupational therapists need different skills to obtain clinical competence and, according to the participants, improvement of supervisory, support, and educational systemas well as individual interest in the profession can help them to acquire skills and use them. Yet, more studies are needed to shed more light on this area.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Competency, Clinical, Occupational Therapy, Skill

نویسندگان مقاله سمیه زمانیان جهرمی |
دانشجوی کارشناسی ارشد کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

نرگس شفارودی |
استادیار گروه آموزشی کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

لاله لاجوردی |
استادیار گروه آموزشی کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100479_a45ba2bf940e037dd395b3cff3b378b3.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/293/article-293-764134.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات