این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
ارمغان دانش، جلد ۲۳، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تاثیر فراهم سازی(محیط آموزشی و فعالیت بدنی) محیط روی بهبود حرکتی کودکان دارای اختلالات ذهنی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین تاثیر فراهم سازی(محیط آموزشی و فعالیت بدنی) محیط روی بهبود حرکتی کودکان دارای اختلالات  ذهنی  6 تا 9 ساله  بود. مواد و روش ها: این تحقیق کاربردی و از نوع تجربی (مداخله ای) بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه 175 کودک دارای اختلال ذهنی 6 تا 9 ساله  شهرستان بابل در سال1396 بودند. با توجه به امکانات و همکاری مدیران و معلمان مدارس استثنایی شهر بابل از این تعداد، 50 دانش آموز پسر به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و سپس بصورت تصادفی در یکی از گروه های آزمایش  یا کنترل قرار گرفتند (25 نفر در هر گروه). برای ارزیابی مهارت های حرکتی کودکان از آزمون تبحر حرکتی بروینینکز – اوزرتسکی استفاده شد. داده ها با روش آماری آنالیز کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.  یافته ها: نتایج به دست آمده نشان داد که فراهم سازها در بهبود مهارت های حرکتی از جمله هماهنگی اندام فوقانی،چابکی، تعادل، سرعت پاسخ  و قدرت تاثیر داشته است. (01/0P<) همچنین نتایج این تحقیق نشان داد که فراهم سازها در متغیرهای کنترل بینایی– حرکتی و سرعت و چالاکی اندام فوقانی  تاثیری نداشتند(01/0 P>). همچنین نتایج این تحقیق نشان داد که تفاوت معناداری بین میانگین برآورد شده‌ی نمرات پس‌آزمون بهبود حرکتی در بین دو گروه آزمایش و کنترل وجود دارد(01/0 P>).   نتیجه گیری: نتایج بدست آمده از این پژوهش  نشان می دهد که می توان به محیط و توانایی های محیطی و استفاده از روش های مناسب فراهم سازی در جهت افزایش قابلیت های رشد حرکتی کودکان دارای اختلال ذهنی توجه ویژه داشت. با بکار گیری  روش های فراهم سازی و با بهره مندی از قابلیت محیط از بسیاری از روش های دارویی و عوارض ناشی از مصرف آنها می توان جلوگیری  کرد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The effects of enrichment (educational environment and physical activity) on the improvement of motor mobility in children with intellectual disability
چکیده انگلیسی مقاله Purpose: The purpose of this study was to determine the effects of environmental affordances on motor development in children with intellectual disability. Methods: This was a quasi-experimental study. Target population included 175 children (6-9 years old) with intellectual disability living in Babol in 1396. Among them 50 children were conveniently recruited and randomly divided into two groups: experimental and control group (25 per each group). The experimental group went under a specific program including the environmental affordances, such as, facilities, training, and exercises focusing on motor skills development of children.  The intervention lasted for 36 weeks, 3 sessions per week, and 30 to 45 minutes per session. Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency was used to assess the motor skills development of participants. Analysis of covariance was used to analyze the collected data.  Results: The results indicated that the environmental affordances were effective in improving motor skills such as the coordination of upper limb, agility, balance,  reaction time, and power (p< 0.01). Also, findings showed that affordances had no significant effect on vision and motor control, speed, and agility of the upper limb (p< 0.01). Also, the results of this study showed that there is a significant difference between the estimated mean scores of post-test motor improvement in the two groups of test and control (P> 0.01).  Conclusion:  In conclusion, there should be special attention to the environmental affordances, for enhancing motor skills development in children with intellectual disability. Considering the benefits of the assigned protocol in the present study, it could be used as a complementary and alternative medicine for motor skills development in children with intellectual disability without the side effects owing to medication.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مرتضی همایون نیا | morteza
دانشگاه تهران

محمود شیخ | mahmoud
دانشگاه تهران

شهناز شهربانیان | shahnaz shahrbanian
دانشگاه تهران

مینو محمودی | minoo mahmoodi
Islamic Azad University, Hamedan Branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان


نشانی اینترنتی http://armaghanj.yums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1162-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات