این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تاثیر برنامه یادگیری اجتماعی – هیجانی بر شایستگی های روانی – اجتماعی و رضایت از مدرسه دانش آموزان پسر پنجم ابتدایی شهرستان سقز
چکیده فارسی مقاله زمینه: هدف از این مطالعه بررسی اثرات برنامه مداخله ی یادگیری اجتماعی – هیجانی بر شایستگی های روانی – اجتماعی پیشنهادی کیسل و رضایت از مدرسه ی دانش آموزان پسر پایه پنجم دبستان بود. روش:  برای این منظور کودکان پایه پنجم به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب و در گروه های کنترل (32 نفر) و آزمایش (35 نفر) به صورت شبه آزمایشی با پیش آزمون- پس آزمون و در طی 10 جلسه مورد مداخله و آزمون قرار گرفتند. نتیجه مداخله با پرسش نامه شایستگی های اجتماعی - هیجانی و زیر مقیاس رضایت از مدرسه از مقیاس رضایت از زندگی دانش آموزان هیوبنر مورد ارزیابی قرار گرفت.   نتایج: تحلیل کوواریانس چند متغیره (مانکوا) نشان داد که دانش آموزان در خود آگاهی و کنترل خود تفاوت معناداری داشتند، اما در مؤلفه های دیگر آن یعنی آگاهی اجتماعی، روابط اجتماعی و تصمیم گیری مسئولانه، این تفاوت ها معنادار نبودند. همچنین بررسی رضایت از مدرسه دو گروه با تحلیل کوواریانس (آنکوا)  تفاوت معناداری بین گروه های کنترل و آزمایش نشان داد. نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که برنامه یادگیری اجتماعی – هیجانی می تواند شایستگی ها و رضایت دانش آموزان را بهبود بخشد. بر این اساس مشاوران و متخصصان نظام تعلیم و تربیت باید بر مبنای این یافته ها و با توجه به اهیمت سلامت روانی دانش آموزان و رشد کلی آنان و نیز بهزیستی در مدارس، توجه خود را به این مهارت ها در برنامه های درسی معطوف دارند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The effect of social-emotional learning program on Saqqez’s fifth graders male students’ psychosocial competencies and school satisfaction
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: The aim of this study was to explore the effects of Social and Emotional Learning Program on elementary school kids' five inter-related Psycho-Social Competencies suggested by CASEL and school satisfaction. Methodology: Fifth grade elementary school kids at Saqqez were chosen by cluster sampling method, based on Quasi-Experimental design and whole school approach method, as control (n=32) and experimental (n=35) intact groups. The psycho-social competencies were delivered over 10 sessions (45 minutes) in the classroom. Social-Emotional Questionnaire (SEQ) and Huebner's Multidimensional Life Satisfaction Survey (MLSS) were used as pre-posttest scales to probe the results. Results: Multivariate analysis of covariance (MANCOVA) results showed significant differences in self-awareness and self-control between the control and experimental groups, but there were no significant differences in social awareness, social relationships, and responsible decision-making. Analysis of covariance (ANCOVA) showed significant results between the groups in students' school satisfaction. Conclusion: This study showed that students' Psycho-social Competencies and School Satisfaction can be improved as a result of this intervention. Based on these findings and with regard to mental health, whole child development and the students' well-being, counselors and educators should integrate these competencies with classroom activities at schools.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رحیم بدری گرگری | Rahim Badri Gargari
Tabriz University
دانشگاه تبریز

غفور احراری | Ghafour Ahrari
Tabriz University
دانشگاه تبریز

اسکندر فتحی آذر | Eskandar Fathiazar
Tabriz University
دانشگاه تبریز

میر محمود میر نسب | Mirmahmoud Mirnasab
Tabriz University
دانشگاه تبریز


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1620-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات