این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی فرهنگ سازمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزداز دیدگاه اعضای هیأت علمی بر مبنای مدل هوفستد سال ۱۳۹۴۱۳۹۴
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف: فرهنگ سازمانی موضوعی است که به تازگی در دانش مدیریت و در قلمرو رفتار سازمانی راه یافته است.هدف پژوهش حاضربررسی فرهنگ سازمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد از دیدگاه اعضای هیات علمی بر اساس مدل هوفستد می باشد. مواد و روش ها : پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی و به شیوه مقطعی در کلیه اعضای هیأت علمی علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد در سال 1394 بود. حجم نمونه محاسبه شده برابر با 112 نفر و روش نمونه گیری تصادفی ساده بود.ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه متغیرهای جمعیت شناسی و پرسشنامه فرهنگ سازمانی Hofstede بود. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS انجام شد. یافته ها : 3/72 % افراد مورد مطالعه مرد ، 9/25 % آنان زن ، میانگین سنی نمونه مورد پژوهش 26/43 سال( SD=8/97) و میانگین سابقه کاری آنان 07/15سال(SD=9/66) بود.1/24 % مربی ،50 %استادیار ،1/7 % استاد و 1/16 % دانشیار بودند.ویژگی های زیر در فرهنگ سازمانی دانشگاه یافت شد : تعادل فرهنگی با میل به مردگرایی ،ریسک پذیری متعادل ،فردگرایی جمع گرایی متعادل و توزیع نسبتا متعادل قدرت. بین سابقه کار و ریسک پذیری رابطه معنادار منفی بود و میزان مردگرایی / زن گرایی در زنان و مردان متفاوت است.رشته تحصیلی ،سابقه مدیریت ،وضعیت هیئت علمی(بومی و غیربومی)و نوع دانشکده با فرهنگ سازمانی ارتباط معنی داری نداشت. بحث و نتیجه گیری :اعضای هیئت علمی ،فرهنگ سازمانی را حمایتی و پرورش دهنده می دانند و معتقدند دانشگاه علاوه بر اهمیت قائل شدن برای مسئولیتهای فردی و اجتماعی گرایش به پرهیز از بی عدالتی دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فرهنگ سازمانی ،مدل هوفستد،اعضای هیات علمی

عنوان انگلیسی Exploring the organizational culture dominating in ShahidSadughi University of Medical Sciences, Yazd, according to the points of view of the faculty members based on Hofstede model 2015
چکیده انگلیسی مقاله Background and aim: This study is intended to explore the organizational culture dominating in ShahidSadughi University of Medical Sciences, Yazd, according to the points of view of the faculty members based on Hofstede model. Methods: This study was a cross-sectional one. All of the faculty members of the fields of Basic Sciences in ShahidSadughi University of Medical Sciences and Health Services, Yazd, were taken as the target population of this study 2015 . The calculated sample size was 112 individuals and the sample was gathered through simple random sampling. The data collection tool was demographic variables and organizational culture questionnaire developed by Hofstede. Results: 72.3 % of the subjects were male, while 25.9 % were female. the average age range of the sample was 43.26 years (SD = 8/97) and their average work experience was 15.7 years (SD = 9/66). 24.1 % of them were instructors, 50% were assistant professors, 7.1 % were full professors, and 16.1 % were associate professors. There was a negative significant relationship between experience and risk taking, and the masculinity / femininity was different among men and women. Field of study, management experience, status of faculty members (native or non-native), and type of the faculty did not have any significant relationship with the organizational culture. Discussion and conclusion: The faculty members consider organizational culture supportive and developmental. They also believe that in addition its care for personal and social responsibilities, the university has a tendency is to avoid injustice.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله organizational culture, Hofstede model, faculty members

نویسندگان مقاله مریم ساکی | Maryam Saki
Public Health faculty, Medical University of ShahidSadoughi
دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد

سید سعید مظلومی | Seyedsaeed Mazloomy
Public Health faculty, Medical University of ShahidSadoughi
دانشـکده بهداشـت، دانشـگاه شـهید صـدوقی ، یـزد

علی عبدلی مهرجردی3 | Ali AbdoliMehrjerdi
Public Health faculty, Medical University of ShahidSadoughi
دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1467-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات