این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی ارزشیابی برنامه کارآموزی رشته بهداشت عمومی دانشگاه علوم پزشکی یزد؛ با استفاده از الگوی CIPP
چکیده فارسی مقاله مقدمه: هدف این مطالعه ارزشیابی برنامه کارآموزی رشته بهداشت عمومی دانشگاه علوم پزشکی یزد با استفاده از الگوی CIPP بود. روش ها: در این مطالعه توصیفی مقطعی داده ها بـا استفاده از پرسشنامه الگـوی CIPP برای دانشجویان و مربیان گردآوری شد. برنامه کارآموزی در چهار حیطه زمینه، درون داد، فرایند و محصول از دیدگاه دانشجویان و مربیان مورد ارزشیابی قرار گرفت. نمرات کسب شده هر حیطه محاسبه شد و برای آنالیز داده ها میانگین و انحراف معیار تعیین گردید. به علاوه برای مقایسه پاسخ های اساتید و دانشجویان از آزمون T-test استفاده شد.  نتایج: دیدگاه دانشجویان و مربیان در حیطه های ارزشیابی برنامه کارآموزی با استفاده از آزمون T-test نشان داد که در حیطه زمینه بین دانشجویان و مربیان تفاوت معناداری وجود داشت (04/0p-value=) ولی در سه حیطه دیگر تفاوت معناداری مشاهده نشد. (05/0p-value>) در ماتریس همبستگی از دیدگاه دانشجویان بین حیطه ها همبستگی متقابل مثبت و معناداری وجود داشت. بین زمینه و درون داد (001/0, p<842/ .r=)، بین زمینه و فرایند (001/0, p<744/ .r=)، بین زمینه و محصول (001/0, p<793/ .r=) روابط معناداری مشاهده شد. در ماتریس همبستگی از دیدگاه مربیان بین حیطه های فرایند و محصول (001/0, p<981/ .r=) همبستگی متقابل مثبت و معناداری وجود داشت اما بین حیطه های دیگر روابط معناداری مشاهده نشد.   نتیجه گیری: طراحی و اجرای برنامه های ارزشیابی بر اساس الگوی CIPP می تواند به توسعه دانش مورد نیاز برای برنامه کارآموزی کمک نماید و در دستیابی دانشجویان به توانمندی های حرفه ای نقش موثری را ایفا نماید. لذا این مطالعه برای توسعه دانش در این زمینه پژوهش هایی را پیشنهاد می کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزشیابی، کارآموزی، الگوی CIPP

عنوان انگلیسی Evaluation of Externship curriculum for public health Course in Yazd University of Medical Sciences; using CIPP model
چکیده انگلیسی مقاله   Introduction: The purpose of this study was to evaluate the curriculum of externship for public health course in Yazd University of Medical Sciences using the CIPP model (Context, Input, Process and Product). Methods and Materials: In this descriptive cross sectional study, data was collected using CIPP model checklist questionnaire. Externship curriculum of public health course was assessed by students and trainers in four context, input, process and product aspects. Sum of scores in each aspect were calculated; mean and standard deviation were calculated separately. Moreover, T-test was used to compare the answers of students and professors. Results: Students attitude was significantly different from trainers attitude in context aspect (P-value= 0.04) but the difference was not significant in the other three aspects (P-value< 0.05). Correlation matrix of students' attitude showed a positive significant correlation between context, input, process and product aspects. Significant associations were observed between context and input (r=0.842, p< 0.001), context and process (r=0.744, p< 0.001), and context and product (r=0.793, p< 0.001). Correlation matrix of professors' attitude showed a positive significant correlation between process and product (r=0.981, p< 0.001) but no other significant relationships observed. Conclusion: Designing and Conduction assessments based on CIPP model can help science development in externship and effective performance of externship curriculum and help students achieve professional abilities. Consequently, this study suggests performing studies for science development in externship curriculum. Key Words: Evaluation, Externship, CIPP model
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Evaluation, Externship, CIPP model

نویسندگان مقاله سید سعید مظلومی محمودآباد | Seyyed Saeid Mazloomy Mahmoudabad
Shahid Sadoughi University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد

لیلا مرادی | Leila Moradi
Shahid Sadoughi University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1548-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش مجازی علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات