این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
مقایسه عوامل موثر در آموزش و برقراری ارتباط دانشجو و استاد از دیدگاه دستیاران و کارورزان دانشگاه علوم پزشکی ایران
چکیده فارسی مقاله
هدف: این مطالعه با هدف بررسی عوامل موثر در برقراری ارتباط بین استاد و دانشجو از دیدگاه دانشجویان پزشکی در مقطع بالینی انجام شد. مواد و روشها: این مطالعه cross sectional در بین دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال تحصیلی 95-96 انجام شد. برای جمع آوری اطلاعات از یک پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که شامل 37 سوال در چهار زمینه خصوصیات فردی و حرفه ای و علمی استاد و همچنین خصوصیات فضای فیزیکی مرکز آموزشی- درمانی بود استفاده شد. پاسخ آنها هم در 5 سطح از خیلی بسیار کم تا بسیار زیاد تنظیم شد. اطلاعات پس از جمع آوری وارد SPSS18 شدند و مورد انالیز قرار گرفتند. در آنالیز شاخصهای میانگین و انحراف محاسبه شد و سطح معناداری هم 0.05 در نظر گرفته شد. نتایج:موثرترین فاکتورها از دیدگاه هر دو گروه دانشجویان، آموزش بر بالین بیمار (میانگین 5) بود. هم رشته بودن استاد و دانشجو از دیدگاه دستیاران (4.95) و همچنین عدم استفاده از تقویت کننده های منفی(4.78) ،تلاش استاد در حل مسائل(4.73) و فضای آموزشی مناسب(4.7)، از دیدگاه کارورزان از جمله مهمترین فاکتور در ایجاد ارتباط موثر بود.در ضمن جنس، اختلاف سنی و ظاهر استاد کمترین اهمیت را از نظر این دانشجویان داشت. بحث و نتیجه گیری:مطابق این نتایج، آموزش بر بالین بیمار مهمترین نقش را در رابطه استاد و دانشجو و همچنین ارتقا آموزش دارد. توصیه میشود دانشگاهها کارگاههایی برای آموزش بهتر اساتید برنامه ریزی کند و راههای برقراری ارتباط موثر با مخاطب را آموزش دهند تا موجب رضایتمندی دانشجویان و بهبود کیفیت آموزش آنها شوند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ارتباط ، آموزش، علوم پزشکی، استاد
عنوان انگلیسی
Comparison of effective factors on student and professor communication and education From the perspective of residents and interns of Iran University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Aims: This study was conducted at investigating the effective factors in the relationship between the professor and the student from the perspective of clinical physician students in Iran University of Medical Science. Materials and Methods: This cross-sectional study was done among the students of medical sciences of Iran University of Medical Sciences in 2016-2017 academic years and based on census method all 150 students (intern and assistant) were entered the study. To collect data, a researcher-made questionnaire was used, containing 37 questions in four concerning professors' personal, scientific and professional effects on their relationship with students and educational environment quality was prepared and the questionnaire was a five point scale ranging from very low to very high. The collected data were entered to SPSS 18.ed software and were analyzed. After completing the questionnaire by the students, the indices of mean, standard deviation and statistical tests at 5% significant level were used for data analysis. Results: The most effective factors according to students' viewpoint were, Bedside patient education (5), being in the same branch of study (4.95), Do not use of negative reinforcement by the professor (4.78) ,Professor effort in solving problems (4.73), appropriate educational space(4.7). Meanwhile, sex, age gap and professors' appearance were not so crucial in establishing communication. Conclusion: According to the results, patient´ bedside education is more effective in establishing communication. It is highly recommended to conduct workshops for improving this skill. It is necessary that universities, after admission and before their work will participate professors in educational workshops to teach how to communicate with the audience.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Communication, education, Medical Sciences, Professor
نویسندگان مقاله
مریم رهام | Maryam Roham
iran university of medical science
دانشگاه علوم پزشکی ایران
ابوالفضل زنده دل | Abolfazl Zendehdel
Tehran University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی تهران
ناهید میرزایی | Nahid Mirzae
iran university of medical science
دانشگاه علوم پزشکی ایران
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1602-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تعامل دانشجویان با آموزش
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات