این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
بررسی رابطه بین راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان
چکیده فارسی مقاله
اهداف: مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه بین راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان پیراپزشکی در سال 1395انجام شد. روش ها: این پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی بود، جامعه پژوهش، دانشجویان ترم 3تا8 دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان بودند. 400 دانشجو به روش سرشماری انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامه استاندارد یادگیری خودتنظیمی. مورد ارزیابی قرار گرفتند. معدل کل دانشجویان نیز معیاری جهت ارزیابی وضعیت پیشرفت تحصیلی آنان در نظر گرفته شد. یافته ها: در این مطالعه میانگین معدل آزمودنی ها 92/15 و میانگین نمره یادگیری خودتنظیمی آنها 10/77 بود. اکثر آزمودنی ها (75/78%) از راهبردهای یادگیری خودتنظیمی استفاده میکردند. طبق مدل رگرسیون خطی ساده، بین میزان بکارگیری راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان در سطح معنی داری 5 درصد رابطه آماری معنی داری مشاهده شد (001/0>p) بطوریکه به ازای افزایش هر واحد نمره در خودتنظیمی، بطور متوسط به میزان 04/0 به معدل دانشجو اضافه می شد. طبق آزمون T دو نمونه ای مستقل بین میزان پیشرفت تحصیلی دانشجویان دختر و پسر (001/0>p) و میزان پیشرفت تحصیلی دانشجویان متأهل و مجرد تفاوت آماری معنی داری مشاهده شد (044/0=p). طبق نتایج این مطالعه متغیر یادگیری خودتنظیمی 9 درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی را تبیین می نماید. بحث: با توجه به اینکه بکارگیری راهبردهای یادگیری خودتنظیمی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان مؤثر است و باعث افزایش پیشرفت تحصیلی آنها می شود، لذا توصیه می شود استفاده از این راهبردها در برنامه های آموزشی دانشجویان گنجانده شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
یادگیری خودتنظیمی، پیشرفت تحصیلی، دانشجویان
عنوان انگلیسی
Relationships between self-regulated learning and academic success among students of Paramedicine Faculty of Hamedan University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Aims: This study examined the relationships between self-regulated learning and academic success of paramedical students in 2017. Methods: The Design of this study is descriptive and Analytical. The statistical population of this study included all paramedical students in Hamedan University of Medical Sciences. Research sample was consisted of 400 3rd to 8th semester students of Paramedical School, which were selected by census sampling method. Data collecting was conducted by using self-regulated learning questionnaire. The average grade of all students' courses was also considered as a criterion for assessing their academic success status. Results: : The results showed that the mean of self-regulated learning score was 77.10 and the average grade of all students' courses was 15.92. The Most students (78.75%) used self-regulated learning strategies. According to the multivariable regression model, self-regulating learning factor had a significant effect on Academic success at the significant level of 5% (p < 0.001). Each unit increase in the self-regulatory factor, result to 0.04 unit increase in the average of student score. According to the Independent-Samples T Test, there were significant differences between the level of male and female student's academic achievement (P< 0.001) and Academic achievement of married and single students(P=0.044). According to the results of this study, self-regulated learning variable explains 9% of the variance of academic achievement. Conclusion: Using self-regulated learning strategies is effective in student's academic success and result to Increases their academic achievement.Therefore,it is recommended that these strategies be included in student training programs.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
self-regulated learning, academic success, students
نویسندگان مقاله
مهناز مقدری کوشا | Mahnaz Moghadri Koosha
Hamedan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی همدان
فاطمه چراغی | Fatemeh Cheragi
Hamedan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی همدان
حمیده مظفری | Hamideh Mozafari
Hamedan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی همدان
بهزاد ایمنی | Behzad Imani
Hamedan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی همدان
میترا زندیه | Mitra Zandiyeh
Hamedan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی همدان
محمد مقدسی امیر | Mohammad Moghadasi Amir
Hamedan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی همدان
مژگان جوکار | Mozhgan Jikar
Isfahan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی همدان
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1701-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
سلامت
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات