این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی اثربخشی آموزش از طریق تلفن همراه بر خلاقیت، خودپنداره و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان پیراپزشکی
چکیده فارسی مقاله اهداف: پژوهش حاضر با هدف سنجش تاثیر آموزش از طریق تلفن همراه بر خلاقیت، خودپنداره و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان پیراپزشکی شهر بهبهان انجام گرفت. روش­: یک مطالعه شبه آزمایشی با طرح پیش­آزمون –پس­آزمون اﺳﺖ. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشکده پیراپزشکی بهبهان بود که در سال 94-95  مشغول به تحصیل بودند و نمونه پژوهشی، دانشجویان رشته رادیولوژی بودند که در این نیمسال مشغول به تحصیل و درس روش­های پرتونگاری را اخذ نمودند. روش نمونه­گیری در ابتدا به صورت تصادفی ساده از بین رشته­های موجود در دانشکده، رشته رادیولوژی انتخاب گردید و در مرحله بعد همه دانشجویان کلاس­ مورد سنجش قرار گرفتند. متغیر وابسته در این پژوهش آموزش از طریق تلفن همراه و متغیرهای مستقل خلاقیت، خودپنداره و خودکارآمدی تحصیلی هستند. یافته­ها:  با توجه به نتایج تحلیل کوواریانس پس از تعدیل نمرات پیش­آزمون، تفاوت بین گروه آزمایش وکنترل در متغیر خلاقیت، خودپنداره و خودکارآمدی معنی­دار بود. همچنین تفاوت در 4 مؤلفه­ خلاقیت(سیالی، ابتکار، انعطاف­پذیری و بسط) و هر 6  مؤلفه خودپنداره(جسمانی، اجتماعی، عقلانی، اخلاقی، آموزشی و خلق و خو) نیز معنی­دار بوده است. نتیجه­گیری: استفاده از تلفن همراه در امر آموزش گروه آزمایش موجب بهبود خلاقیت، خودپنداره و خودکارآمدی تحصیلی آزمودنی­های این گروه نسبت به گروه کنترل شد که از دلایل احتمالی این امر می­توان به ارائه محتوا در قطعات کوچک، تمرین و تکرار با فواصل زمانی و بازخورد به موقع و به کارگیری چندین حس فراگیر، دردسترس بودن این وسیله بدون محدویت زمانی و مکانی، استفاده بیشتر از زمان، اتصال محیط یادگیری غیررسمی به رسمی، اشاره کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effectiveness of mobile phone education on creativity, self-concept and self-efficacy of paramedical students
چکیده انگلیسی مقاله Aims: The purpose of this study was to measure the effect of mobile education on creativity, self-concept and academic self-efficacy of paramedical students in Behbahan. Method: A quasi-experimental study with pre-test and post-test design. The statistical population of this study included all students of Behbahan Paramedical Faculty who were studying in 2015-2016 and the research sample were radiology students studying in this semester and taking  methods of radiography courses. The sampling method was firstly selected randomly from the faculty majors and the field of radiology was chosen. Then, all the students in the class were evaluated. The dependent variable in this study is mobile education and independent variables were creativity, self-concept and academic self-efficacy. Results: According to the results of covariance analysis after modifying the pre-test scores, the difference between the experimental and control groups was significant in the variable of creativity, self-concept and self-efficacy. Indeed, the differences in the three components of creativity (fluidity, initiative, flexibility and expansion), and all six components of self-concept (physical, social, rational, moral, educational, and mood) were also significant. Discussion: The use of mobile phones in the training of the experimental group improved the creativity, self-concept and academic self-efficacy of the subjects in this group in comparison with the control group. Possible reasons for this include the provision of content in small parts, training and repetition with intervals time and timely feedback, and the use of multiple senses, the availability of this device without time and space constraints, the more use of time, the unification of the informal learning environment into the formal.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله خدیجه علی آبادی |
دانشگاه علامه طباطبائی

مریم فلاحی |
دانشگاه علامه طباطبائی

مهدی کماسی |
دانشگاه علامه طباطبائی

فاطمه بریهی |
دانشگاه علامه طباطبائی


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1172-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کارکرد تکنولوژی در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات