این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی تاثیر مهارت های شهروندی سایبری بر استفاده بهینه از فضای مجازی و اشتیاق تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز
چکیده فارسی مقاله اهداف: رشد مهارت های شهروندی سایبری می تواند نتایج مثبتی برای دانشجویان و دانشگاه داشته باشد. لذا، هدف پژوهش بررسی تاثیر مهارت ها شهروندی سایبری بر استفاده بهینه از فضای مجازی و اشتیاق تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود. روشها: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. نمونه تحقیق شامل 192 نفر از دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیرازبودند، که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس های مهارت های شهروندی سایبری،استفاده بهینه از فضای مجازی و اشتیاق تحصیلی بود که پس از محاسبه روایی و پایایی آن‌ها، بین نمونه­ توزیع و داده‌ها با استفاده از مدل معادلات ساختاری تحلیل شدند. یافته ها:مهارت های شهروندی سایبری تاثیر مثبت و معناداری بر استفاده بهینه از فضای مجازی و افزایش اشتیاق تحصیلی دارد. به علاوه، استفاده بهینه دانشجویان از فضای مجازی تاثیر مثبت و معناداری بر اشتیاق تحصیلی آنان دارد. نتیجه گیری: رشد مهارت های شهروندی سایبری می تواند نتایج مثبت برای دانشجویان و دانشگاه از جمله استفاده بهینه از فضای مجازی و افزایش اشتیاق تحصیلی دانشجویان دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The study of the effect of cyber citizenship skills on the optimal use of cyberspace and academic engagement of medical students of Shiraz University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Aims: The development of cyber citizenship skills can have positive outcomes for students and universities. Therefore, the aim of the study was to investigate the effect of cyber citizenship skills on the optimal use of cyberspace and academic engagement of medical students in Shiraz University of Medical Sciences. Methods: The study was a descriptive correlational research. The study sample consisted of 192 medical students of Shiraz University of Medical Sciences who were selected by available sampling method. The research tools included the scale of cyber citizenship skills, the optimal use of cyberspace and academic engagement, which then calculating their validity and reliability, were distributed between samples and data were analyzed by using structural equation model. Results: finding showed that cyber citizenship skills have a positive and significant effect on the optimum use of cyberspace and increased academic engagement. In addition, students' optimal use of cyberspace has a positive and significant effect on their academic engagement. Conclusion: The development of cyber citizenship skills can have positive results for students and universities, including the optimal use of cyberspace and expending students' academic engagement.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله الهام حیدری | elham heidari
shiraz university
دانشگاه شیراز

رحمت اله مرزوقی | rahmatalah marzoghi
shiraz university
دانشگاه شیراز


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1128-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات