این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی نقش خودکارآمدی تحصیلی و خود ناتوان‌سازی تحصیلی در اهمال‌کاری تحصیلی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله اهداف: اهمال‌کاری تحصیلی یکی از متغیرهای شایع در دانشجویان است که لزوم توجه به آن و بررسی متغیرهای تأثیرگذار بر آن ازجمله خود ناتوان‌سازی تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی اهمیت بسیاری دارد. لذا پژوهش حاضر باهدف نقش خودکارآمدی تحصیلی و خود ناتوان‌سازی تحصیلی در اهمال‌کاری تحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر بیرجند انجام شد. روش ها: پژوهش حاضر ازجمله پژوهش‌های همبستگی که به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تعداد 120 نفر از دانشجویان پسر پردیس شهید باهنر بیرجند انتخاب و پرسش‌نامه‌های اهمال‌کاری تحصیلی سولومون و راثبلوم (1984)، خود ناتوان‌سازی تحصیلی میجلی و همکاران (2000) و خودکارآمدی تحصیلی مک ایلروی و بانتینگ (2002) را تکمیل نمودند. جهت تحلیل داده‌ها، از روش‌های آمار توصیفی مانند جداول توزیع فراوانی، محاسبه میانگین، انحراف معیار و نیز از شاخص‌های آمار استنباطی، همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که بین متغیرهای خودکارآمدی تحصیلی و اهمال‌کاری تحصیلی (10/0-R= ) خود ناتوان‌سازی تحصیلی با اهمال‌کاری تحصیلی (21/0-R= ) رابطه منفی و معنی‌داری وجود دارد. همچنین این دو متغیر باهم مقدار 16/0 واریانس اهمال‌کاری تحصیلی را پیش‌بینی می‌کنند. نتیجه گیری: نتایج پژوهش توجه بیشتر مسئولین و متصدیان تعلیم و تربیت و مؤسسات آموزش عالی را در زمینه اهمال‌کاری تحصیلی دانشجویان را می‌طلبد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خودکارآمدی تحصیلی ، خود ناتوان‌سازی تحصیلی ، اهمال‌کاری تحصیلی

عنوان انگلیسی The Role of academic self-efficacy and academic self-handicapping in academic Procrastination
چکیده انگلیسی مقاله Aims: Academic procrastination is one of the prevalence variables in students and the varibles affecting it, such as academic self-handicapping and self-efficacy should be examined. Thus, this study aimed to investigate the role of academic self-efficacy and academic self-handicapping In Academic dawdle Bahonar University. Methods: This study is a correlational study that stratified sampling, 120 students from Birjand Shdndabzar. Research tools Scale Academic dawdle Rasblvm & Solomon (1984), academic self-handicapping Medgley & et al (2000) academic self- McIlroy & Bunting (2002).Were completed. For data analysis, descriptive statistics such as frequency tables, mean, standard deviation and inferential statistics, correlation and multiple linear regressions were used. Findings: Results showed that academic self-efficacy and Academic dawdle (R=0/10) academic self-handicapping with Academic dawdle (R=0/21) There was a significant negative correlation. Together these two variables also predict Academic dawdle amount of variance 16/0. Conclusion: The results of the study and operators more attention to education and higher education institutions in the field of Academic dawdle sectors.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ایرج مهدی زاده |


مجتبی سلم آبادی |


مجتبی سلم آبادی |


مجتبی سلم آبادی |



نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1574-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش مجازی علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات