این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی ارزیابی برنامه آموزشی رشته کارشناسی علوم آزمایشگاهی در دانشگاههای علوم پزشکی ایران
چکیده فارسی مقاله چکیده اهداف: علوم آزمایشگاهی یکی از رشته های مهم علوم پایه پیراپزشکی است که از نقش مهمی در تشخیص، درمان و پیگیری بیماری­ها برخوردار است. بدیهی است واحد­های درسی ارائه شده، نظم و ترتیب واحدها و نیز چگونگی تدریس از عوامل تاثیرگذار در توان علمی دانش آموختگان می باشد. هدف از این تحقیق بررسی میزان تطابق واحدهای آموزشی ارائه شده این رشته در دانشگاه­های مختلف کشور با همدیگر و مقایسه آن با الگوی ارائه شده از طرف وزارت متبوع می­باشد. روشها: این پژوهش با روش تطبیقی و با استفاده از مقایسه برنامه­های آموزشی دانشگاه­های علوم پزشکی کشور که در آنها لیسانس رشته علوم آزمایشگاهی در حال ارائه می­باشد با هم و با الگوی ارائه شده در آیین­نامه وزارت متبوع،‌ انجام شده است. اطلاعات آموزشی از پورتال هفده دانشگاه با شرایط مذکور و در مدت شش ماه از فروردین تا شهریور ماه سال 1395 گردآوری شده است. یافته ها:بررسی مقایسه واحدهای ارائه شده توسط دانشگاه­های مورد مطالعه از نظر تعداد واحدهای ارائه شده در هر نیمسال تفاوت قابل ملاحظه­ای را نشان نمی­داد و با الگوی ارائه شده در آئین­نامه مطابقت داشت. در مقابل، اختلاف مجموع واحدهای گذرانده شده در طول دوره، پراکندگی واحدهای تخصصی در طول دوره، اختلاف فراوان در چگونگی و زمان ارائه واحد کارآموزی و نیز در تعداد اعضای هیئت علمی از موارد قابل توجه این تحقیق به شمار می رفت. بحث: با توجه به اهمیت رشته علوم آزمایشگاهی، لزوم بازنگری در چیدمان واحدها و همسان سازی ارائه واحدها در دانشگاههای کشور الزامی است که این موضوع بویژه در واحد کارآموزی از اولویت بیشتری برخوردار است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Assessment of laboratory sciences bachelor degree curriculum in Iranian universities
چکیده انگلیسی مقاله Aims: Medical laboratory science is one of the important fields in the paramedical sciences and has main role in diagnosis and treatment of diseases. Arrangement, discipline and quality of student's training are effective causes in alumnus potential. The aim of this study was to evaluate theoretical and practical courses of medical laboratory sciences curriculum in some of Iranian Universities and comparison with Iran Ministry of Health and Medical Education standard curriculum. Methods: the current study, was a comparative study and data were collected from web pages of 17 medical laboratory departments in Universities in Iran from March to September 2016 and then these data were compared to each other's and with the standard curriculum. Results: There was no significant difference between the numbers of units presented in each semester. In contrast, total numbers of the credits, distribution and arrangement of credits were different parameters in Universities and need more consideration. Conclusion: Rearrangement and homogenization of units in Universities particularly practical units are necessary.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Medical laboratory sciences, outlines, Curriculum

نویسندگان مقاله علیرضا اکرامی | Alireza ekrami
Ahvaz Jundishapur university of medical sciences
دانشگاه جندی شاپور اهواز

محمد سواری | mohammad savari
Ahvaz Jundishapur university of medical sciences
دانشگاه جندی شاپور اهواز


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1719-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات