این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تأثیر آموزش تفکر انتقادی بر اساس نظریه ساختن گرایی ویگوتسکی بر میزان تفکر انتقادی دانش آموزان پایه ی پنجم ابتدایی
چکیده فارسی مقاله زمینه و اهداف: هدف از این پژوهش، تأثیر آموزش تفکر انتقادی بر اساس نظریه ساختن­گرایی ویگوتسکی بر میزان تفکر انتقادی دانش­آموزان پایه­ی پنجم ابتدایی بود. روش بررسی: فرضیه­ی این پژوهش عبارت بود از: آموزش تفکر انتقادی بر اساس نظریه­ ی ساختن گرایی ویگوتسکی، باعث افزایش میزان تفکر انتقادی دانش­آموزان پایه­ی پنجم ابتدایی می­ شود.  برای بررسی این فرضیه، از روش نیمه آزمایشی با طرح پیش­آزمون و پس­آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. برای بررسی تأثیر آموزش تفکر انتقادی بر اساس نظریه ساختن­گرایی ویگوتسکی بر میزان تفکر انتقادی این دانش­آموزان، از آزمون تفکر انتقادی واتسون-گلیزر در تفکر انتقادی استفاده شد جامعه­ی آماری این پژوهش، کلیه­ی دانش­آموزان دختر پایه­ی پنجم ابتدایی هستند که در سال تحصیلی 97-1396 در شهر تهران در مدارس ابتدایی عادی مشغول به تحصیل بودند. در این پژوهش با استنفاده از نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای، مدرسه­ی شهید مدنی واقع در منطقه­ی 15 شهر تهران انتخاب شد. تعداد اعضای گروه نمونه 66 نفر  (33 نفر در گروه آزمایش و 33 نفر در گروه کنترل) بود. در پژوهش حاضر، برای آموزش درس علوم انتخاب شده در هر دو گروه آزمایش و کنترل، شش جلسه­ی آموزشی اختصاص داده شد. یافته­ ها: نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان داد که گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل، به طور متوسط در آزمون تفکر انتقادی، 23.7 نمره بیشتر کسب کردند که این مقدار تفاوت، در سطح 1 درصد معنادار می­باشد. نتیجه­ گیری: می­توان گفت که آموزش تفکر انتقادی بر اساس نظریه­ی ساختن­گرایی ویگوتسکی، باعث افزایش میزان تفکر انتقادی دانش­آموزان پایه­ی پنجم ابتدایی می­شود. لذا فرضیه­ی این پژوهش تأیید گردید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effect of critical thinking based on Vygotsky's constructivism theory on the level of critical thinking among the students in the fifth grade elementary school.
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aims: The purpose of this study was to evaluate the effect of critical thinking based on Vygotsky's constructivism theory on the level of critical thinking among the students in the fifth grade elementary school. Methods: The main hypothesis of this research was: teaching critical thinking based on Vygotsky's constructivism theory increases the critical thinking of the fifth grade elementary students. To examine this hypothesis, a semi-experimental method with pre-test and post-test design with control group was used. To investigate the effect of critical thinking training based on Vygotsky's constructivism theory on the critical thinking of these students Watson-Glaser critical thinking test in critical thinking was used. Statistical population of this study included all female Fifth grade students studying in elementary schools in Tehran during the academic year 2016-2017. In this research Shaheed Madani School in the 15th district of Tehran was selected by random cluster sampling. The sample size was 66 people (33 in the experimental group and 33 in the control group). In the present study, six specific training sessions were devoted to teaching the chosen science course in both the experimental and control groups. Results: The results of this study showed that the experimental group obtained 23.7 points higher than the control group in the critical thinking test which is significant at 1% level. Conclusions: it can be said that the teaching of critical thinking based on Vygotsky's constructivism theory increases the critical thinking of students of the fifth grade elementary school which confirms the research hypothesis.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله پریسا مسعودیان | Parisa Masudian
Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی

مهدی دوایی | Mehdi Davaee
Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی

فهیمه انصاریان | Fahimeh Ansariyan
Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی

علی اکبر خسروی | Ali Akbar Khosravi
Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1672-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده رویکردهای جدید در طراحی برنامه درسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات