این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۶، شماره ۱۴۹، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی اثربخشی بازی‌های دبستانی بر کاهش رفتارهای بیش‌فعال و اجباری دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر
چکیده فارسی مقاله دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی دارای مشکلات روان‌شناختی زیادی از جمله رفتارهای بیش‌فعالی و اجباری هستند. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی بازی‌های دبستانی بر کاهش رفتارهای بیش‌فعالی و اجباری دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر بود. این مطالعه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش همه دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر مقطع ابتدایی شهر ارومیه در سال تحصیلی 96-1395 بودند. در مجموع تعداد 30 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. گروه آزمایش 21 جلسه (3 بار در هفته) با روش بازی‌های دبستانی آموزش دریافت نمود. هر دو گروه زیرمقیاس‌های رفتارهای بیش‌فعالی و اجباری مقیاس اضطراب، افسردگی و خلق (اسبنسن و همکاران، 2003) را به عنوان پیش‌آزمون و پس‌آزمون تکمیل کردند. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS-19 و با روش‌های تحلیل کوواریانس چندمتغیری و تک‌متغیری تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد بین گروه‌های آزمایش و کنترل در هر دو متغیر رفتارهای بیش‌فعالی و اجباری به لحاظ آماری تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر، بازی‌های دبستانی به‌طورمعناداری باعث کاهش رفتارهای بیش‌فعالی و اجباری دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر شد (01/0>p). براساس نتایج این پژوهش مشاوران، روان‌شناسان بالینی و درمانگران می‌توانند برای کاهش ویژگی‌های روان‌شناختی منفی مثل رفتارهای بیش‌فعالی و اجباری از روش بازی‌های دبستانی استفاده کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Primary School Games on Decrease Hyperactive and Compulsive Behaviors of Educable Intellectual Disabilities Students
چکیده انگلیسی مقاله Students with intellectual disabilities students have a many psychological problems such as hyperactivity and compulsive behaviors. The aim of this research was investigate the effectiveness of primary school games on decrease hyperactivity and compulsive behaviors of educable intellectual disabilities students. This study was an experimental study with a pre-test and post-test design along with a control group. The population included all educable intellectual disabilities students of elementary level of Urmia city in 2016-17 academic years. Totally 30 person were selected through simple random sampling method and randomly assigned into two equal groups. The experimental group training 21 sessions (3 times a week) with a primary school games method. Each two group completed the subscales of hyperactivity and compulsive behaviors of anxiety, depression and mood scales (Esbensen & et al, 2003) as a pre-test and post-test. Data was analyzed with using of SPSS-19 software and by univariate and multivariate analysis of covariance methods. Findings showed that there was a significant difference between the experimental and control groups in both two variables of hyperactive and compulsive behaviors. In the other words, primary school games significantly led to decrease hyperactivity and compulsive behaviors of educable intellectual disabilities students (P< 0/01). According to findings of these research counselors, clinical psychologists and therapists can be used from primary school games to reduce negative psychological characteristics such as hyperactive and compulsive behaviors.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهرناز وکیل نیا | Mehrnaz Vakilniya
Islamic Azad University, Urmia Branch
دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه

علی زینالی | Ali Zeinali
Islamic Azad University, Urmia Branch
دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه


نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-1520-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/727/article-727-769194.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کم توان ذهنی
نوع مقاله منتشر شده اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات