این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
تعلیم و تربیت استثنائی
، جلد ۶، شماره ۱۴۹، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
نقش حمایت همسالان از دانشآموزان با ناتوانی در آموزش فراگیر
چکیده فارسی مقاله
تعامل با همسالان و حمایت آنان باعث رشد اجتماعی افراد با ناتوانی میشود و بر بهبود کیفیت زندگی آنها در بلند مدت تأثیر مثبت دارد. حمایت همسالان در افزایش سازگاری و افزایش کیفیت و کمیت فرصت مشارکت در کلاس مؤثر است. با این وجود، دانشآموزان دارای ناتوانی برای جلب حمایت همسالان و پذیرش توسط آنان، چالشهای بسیاری را در نطام آموزش فراگیر تجربه میکنند. بنابراین استفاده از رویکرد حمایت همسالان در نطام آموزش فراگیر بسیار مهم و ضروری است. یافتههای پژوهشی حاکی از آن است که حمایت همسالان باعث رشد مهارتهای اجتماعی، افزایش تعاملات و شایستگیهای اجتماعی میشود و دارای پیامدهای مثبتی از قبیل کاهش تعصبات، درک واقعیات، پذیرش تفاوتها، افزایش جامعهپذیری و افزایش تعاملات مثبت با یکدیگر برای دانشآموزان با و بدون ناتوانی است. در این مقاله پس از مقدمه، تعریف و اهمیت حمایت همسالان آمده و در ادامه عوامل تأثیرگذار، روشها و فنون مؤثر بودن حمایت همسالان، اصول و مبانی حمایت همسالان، مزایای حمایت همسالان و موانع و چالشهای حمایت همسالان ارائه شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
حمایت همسالان، دانشآموزان با ناتوانی، آموزش فراگیر
عنوان انگلیسی
The Role of Peer Support for Students with Disability in Inclusive Education
چکیده انگلیسی مقاله
Peer interaction and peer support contribute to the social development of people with disabilities and have a positive impact on improving their quality of life in the long term. Peer support is effective in increasing adjustment and increasing the quality and quantity of opportunities for participation in the classroom. However, students with disabilities in gaining peer support and acceptations by them experience many challenges in inclusive education system. Therefore, the use of peer support approach in the inclusive education system is essential. Research findings indicate that peer support contributes to the development of social skills, increased social interactions and social competencies, and have positive outcomes such as reducing prejudices, understanding realities, accepting differences, increasing socialization, and enhancing positive engagement with each other for students with and without disabilities. In this article, after describing the brief introduction, the definition and importance of peer support are discussed. In addition, the influential factors, methods and techniques of the effectiveness of peer support, the principles and foundations of peer support, the benefits of peer support, and the barriers and challenges of peer support are presented.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
peer support, students with disability, inclusive education
نویسندگان مقاله
قربان همتی علمدارلو |
دانشگاه شیراز
علیضامن مولایی آرپناهی |
دانشگاه شیراز
نشانی اینترنتی
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-122-15&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/727/article-727-769198.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
مروری
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات