این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۲۸، شماره ۱۶۳، صفحات ۸۶-۹۲

عنوان فارسی هزینه یابی بر مبنای فعالیت خدمات آموزشی در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال ۱۳۹۴
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: با توجه به گران بودن خدمات آموزشی، دارا بودن اطلاعات صحیح مالی یکی از ابزارهای مهم مدیریت بهینه در سازمان‌های آموزشی محسوب می‌گردد. در این رابطه محاسبه هزینه تمام شده بر مبنای فعالیت ABC (Activity-based costing) از اهمیت خاصی برخوردار می‌باشد. مواد و روش‌ها: این مطالعه، یک مطالعه مقطعی بوده که هزینه‌های تمام شده در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران را بر مبنای فعالیت مورد ارزیابی قرار داده است. در این روش ابتدا مراکز فعالیت شناسایی و پس از هزینه‌یابی هر مرکز، فعالیت شامل هزینه‌های مستقیم، هزینه‌های غیر مستقیم و هزینه‌های استهلاک و هزینه‌های عمرانی مربوط به این بخش بر اساس اسناد موجود در حسابداری تعیین و هزینه بهای تمام شده هر فعالیت در هر یک از مراکز هزینه محاسبه گردید. یافته‌ها: هزینه تمام شده برای آموزش هر دانشجو در دانشکده پزشکی ساری در سال 1394 بیش از 300 میلیون ریال و هزینه تمام شده جهت برگزاری هر یک ساعت کلاس درس به میزان 50 میلیون ریال و هزینه تمام شده هر واحد درسی ارائه شده در سال 1394 تقریبا 800 میلیون ریال می‌باشد. استنتاج: این یافته‌ها بر گران قیمت بودن آموزش پزشکی تاکید داشته و در این راستا میتوان با مدیریت صحیح در جذب نیروهای انسانی موثر بر مدیریت بهینه منابع مالی و مدیریت بر هزینه‌ها نائل آمده و با استفاده از روش هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت می‌توان در برنامه ریزی و سیاستگزاری و طراحی برنامه مالی دقیق استفاده نمود.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هزینه تمام شده بر مبنای فعالیت، آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، ایران

عنوان انگلیسی Activity Based Costing of Educational Services in Faculty of Medicine in Mazandaran University of Medical Sciences, Iran, 2015
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Educational services are highly expensive, so, accurate financial information could be of great benefit for optimized management of training organizations. Activity-based costing (ABC) is of particular importance for authorities. Materials and methods: In this cross-sectional study, the cost of all educational services was evaluated in the faculty of medicine in Mazandaran University of Medical Sciences, Iran 2015, using the ABC method. After identifying activity centers, costing, including direct and indirect costs, and depreciation and construction costs were determined for each activity according to financial documents obtained from the financial office.  Results: The total cost for each student was found to be more than 300 million Rial in 2015. Also, the cost of conducting each class per hour and the cost of each unit of the modules were almost 50 million and 800 million Rial, respectively. Conclusion: Current findings confirmed that medical education is expensive which requires recruiting effective educational staff and optimized management of financial resources to overcome the financial burden. The ABC method is an accurate method that could help the authorities to design and implement a reliable educational financial program.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سیاوش مرادی | Siavash Moradi
Assistant Professor, Gastrointestinal Cancer Research Center, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استادیار، مرکز تحقیقات سرطان دستگاه گوارش، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

اکبر هدایتی زاده عمران | Akbar Hedayatizadeh-Omran
Assistant Professor, Gastrointestinal Cancer Research Center, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استادیار، مرکز تحقیقات سرطان دستگاه گوارش، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

قاسم جان بابایی | Ghasem Janbabaei
Associate Professor, Department of Hematology and Oncology, Gastrointestinal Cancer Research Center, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دانشیار، گروه خون شناسی و سرطان شناسی، مرکز تحقیقات سرطان دستگاه گوارش، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

رضا علیزاده نوایی | Reza Alizadeh-Navaei
Assistant Professor, Gastrointestinal Cancer Research Center, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استادیار، مرکز تحقیقات سرطان دستگاه گوارش، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

محمد پنبه چی | Mohammad Panbehchi
General Practitioner, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
پزشک عمومی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

بیژن گرایلی | Bijan Geraili
General Practitioner, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
پزشک عمومی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

سمیه فلاحپور | Somayeh Fallahpour
MSc in Health Services Management, Gastrointestinal Cancer Research Center, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
کارشناس ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، مرکز تحقیقات سرطان دستگاه گوارش، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

حسن اسحاقی | Hasan Eshaghi
MSc in Accounting, Gastrointestinal Cancer Research Center, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
کارشناس ارشد حسابداری، مرکز تحقیقات سرطان دستگاه گوارش، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-7213-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/119/article-119-771066.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات