این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۲۸، شماره ۱۶۳، صفحات ۱۳۵-۱۴۳

عنوان فارسی تاثیر آموزش مهارت های پرستاری بر روی کیفیت مراقبت از بیماران: مرور سیستماتیک و متاآنالیز
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: امروزه کیفیت خدمات پرستاری بـا چالش‌های فراوانی روبرو است. مروری بر متون ایرانی، کیفیت نامطلوبی را در این زمینه نشان داد. هرچند پس از آموزش پرستاری، میزان کیفیت مراقبت افزایش می‌یابد، ولی در نمرات میزان کیفیت مراقبت از بیماران گزارش شده، تفاوت زیادی وجود دارد، لذا ضروری است نسبت به رفع این تناقصات اقدام شود. هدف مطالعه حاضر، تاثیر آموزش پرستاری بر روی کیفیت مراقبت از بیماران با استفاده از روش متاآنالیز می‌ باشد. مواد و روش ها: در این مطالعه، جستجو در پایگـاه‌هـای Pub med, Scopus, Cochrane, Magiran, SID, Cinahel و موتور جستجوی Google scholar با استفاده ازکلیدواژه‌های Mesh و غیر Mesh انجام شده است. حوزه جغرافیایی مطالعات انتخاب شده ایران بوده است. شاخص هتروژنیتی مطالعات با استفاده از آزمون Q و I-Squred تعیین شد و با استفاده از معکوس واریانس مدل اثر تصادفی تفاوت استاندارد شده میانگین نمره کلی کیفیت مراقبت، بعد ارتباطی، فیزیکی و روانی اجتماعی برآورد گردید. نرم افزار مورد استفاده Stata ver. 11 بوده است. یافته ها: در این متاآنالیز و مرور سیستماتیک، در نهایت تعداد 4 مقاله واجد معیارهای ورود به پژوهش بودند. تعداد نمونه در گروه مداخله 128 نفر و در گروه کنترل 128 نفر بوده است. میانگین نمره کیفیت مراقبت پرستاری با فاصله اطمینان 95 درصد، 16/3 بوده است. استنتاج: این متاآنالیز نشان داد که آموزش مهارت‌های پرستاری، نمره کیفیت مراقبت پرستاری را در گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل 16/3 واحد افزایش داده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش پرستاری، کیفیت مراقبت، بیمار، کارآزمایی بالینی

عنوان انگلیسی Effect of Nursing Skills Education on the Quality of Patient Care: A Systematic Review and Meta-analysis
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Today, the quality of nursing services is faced with many challenges. A review of Iranian studies showed poor quality nursing services. Nursing education increases the level of quality of care, but patients report different scores for quality of care, so, any shortages should be resolved. The aim of this study was to investigate the effect of nursing education on quality of care using meta-analysis. Methods & Materials: The search was performed in Pubmed, Scopus, Cochrane, Magiran, SID, and Cinahl databases and Google scholar search engine using MeSH and non-MeSH keywords. Studies performed in Iran were selected. The heterogeneity index of the studies was determined using Q and I-Squred tests and applying the inverse of the variance of the random effects model to estimate the overall mean difference standard for quality of care, communication, physical, and psychosocial dimensions. Stata ver. 11 was used for data analysis. Results: In this systematic review and meta-analysis, four articles were found to be eligible. The samples in intervention and control groups included 256 individuals (n=128 per group). The mean score for quality of nursing care was 3.16 (95% CI). Conclusion: This meta-analysis showed that nursing skills training increased the score for nursing care quality in intervention groups.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله nursing education, quality of care, patient, clinical trial

نویسندگان مقاله ویدا شفیع پور | Vida Shafipour
Assistant Professor, Department of Medical-Surgical Nursing, Nasibeh Faculty of Nursing and Midwifery, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استادیار، گروه پرستاری داخلی- جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی نسیبه، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

سکینه سلیمی | Seyedeh Sakineh Salimi
MSc Student in Critical Care Nursing, Student Research Committee, Nasibeh Faculty of Nursing and Midwifery, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد مراقبت ویژه، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

حمیده عظیمی لولتی | Hamideh Azimi Lolaty
Assistant Professor, Department of Psychiatric Nursing, Psychiatry and Behavioural Sciences Research Center, Addiction Institute, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استادیار، گروه روان پرستاری، مرکز تحقیقات روان پزشکی و علوم رفتاری، پژوهشکده اعتیاد، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

محمود موسی زاده | Mahmood Mosazadeh
Assistant Professor, Health Sciences Research Center, Addiction Institute, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استادیار، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، پژوهشکده اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-11-8033-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/119/article-119-771073.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات