این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پیاورد سلامت، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۲۳-۳۵

عنوان فارسی بررسی میزان رعایت معیارهای مدیریت دانش در وب‌سایت‏‌های کتابخانه‏‌های دیجیتالی منتخب در ایران
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: منظور کردن عناصر مدیریت دانش شامل دسترس‌پذیری، خلق، و انتقال دانش در وب‌سایت کتابخانه‌های دیجیتالی دارای اهمیت بسیاری است و باعث کارایی بهتر آن ها می‌شود. لذا این مقاله با هدف شناسایی و تعیین میزان به‌کارگیری معیارهای مدیریت دانش در وب‌سایت‌های کتابخانه‏‌های دیجیتالی منتخب در ایران تهیه و تدوین شده است. روش بررسی: این پژوهش از نوع پیمایشی توصیفی و با هدف کاربردی بود. گردآوری داده‏‌ها بر اساس چک لیست مبتنی بر مدل دسترس پذیری، خلق و انتقال دانش صورت گرفت. جامعه آماری این پژوهش شامل وب ‌سایت 7 کتابخانه دیجیتالی نور، پیام نور، مجلس شورای اسلامی، تبیان، دید، آستان قدس رضوی و کتابخانه دیجیتالی ملی ایران در کشور بود که بر اساس در دسترس بودن انتخاب شد. یافته‌ها: میزان به‌کارگیری معیارهای مدیریت دانش در وب‌سایت کتابخانه‏‌های دیجیتالی منتخب در حد متوسط بود و معیار دسترسی به وب‌سایت بیشترین و مشارکت آنلاین کمترین میزان را به خود اختصاص داد. کتابخانه دیجیتالی تبیان با رعایت 56 درصد از این معیارها رتبه اول را در میان 7 کتابخانه دیجیتالی ایران کسب کرد. نتیجه گیری: نتایج به دست آمده نشان داد که معیارهای مدیریت دانش در این وب‌سایت‌ها به طور مطلوبی به کار گرفته نشده‏‌ا‏‌ند که از ناسازگاری آن‌ها با اصول، ضوابط و استانداردها سرچشمه می‏‌گیرد. بنابراین، طراحان کتابخانه‌های دیجیتالی می‌توانند با آگاهی از نیازهای کاربران و توجه کافی برای به‌کارگیری این معیارها، در ارتقا وب‌سایت‌ها و افزایش کیفیت خدمات کتابخانه‏‌های دیجیتالی، مؤثر واقع شوند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله معیارهای مدیریت دانش، کتابخانه دیجیتالی، ارزیابی وب‌سایت

عنوان انگلیسی Evaluation of Knowledge Management Criteria in Iranian Selected Digital Library's Websites
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Considering the elements of knowledge management (availability, creation, and transfer of knowledge) is very important in digital libraries websites and makes the performance better. So this paper aim to identify the knowledge management criteria in Iranian selected digital library's websites and study of observance scale Materials and Methods: The research method was descriptive survey and from applied research type. Data collecting has been based on check list according with K-ACT model (Knowledge- Access Creation Transfer). The population of this study was 7 digital library websites, including Noor, Payame noor, Islamic Parliament, Tebyan, DID, National Digital Library of Iran and Astan Quds Razavi that were selected based on accessibility. Results: This research findings showed that use of knowledge management criteria in the selected digital libraries websites is moderate and the access to website criteria is highest and lowest is online participation criteria. Tebyan DL earned first rank among seven libraries with 56 percent compliance with the standards of knowledge management in the digital library's web sites. Conclusion: Study of knowledge management criteria in the selected digital library websites has shown that these criteria has not been favorably applied that it stems from criteria incompatible with the principles, rules and standards. Due to these problems, designers of digital libraries can be effective in promoting these websites and enhance the quality of digital library services with aware of users’ needs and attention to use of these criteria.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فاطمه شیخ شعاعی | fatemeh sheikhshoaei
academic member of medical library amp;amp; information sciences department, school of allied medical sciences, tehran university of medical sciences, tehran, iran
عضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

الهام زهره کرمانی | elham zohreh kermani
master of science student in medical library amp;amp; information sciences, school of allied medical sciences, tehran university of medical sciences, tehran, iran
دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری واطلاع رسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

آرزو غمگسار | arezoo ghamgosar
master of science student in medical library amp;amp; information sciences, school of allied medicine, tehran university of medical sciences, tehran, iran
دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری واطلاع رسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

طاهره صادقی | tahereh sadeghi
master of science student in medical library amp;amp; information sciences, school of allied medicine, tehran university of medical sciences, tehran, iran
دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری واطلاع رسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://payavard.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-155&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات