این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پیاورد سلامت، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۹۳-۱۰۳

عنوان فارسی تاثیر اجرای حاکمیت بالینی بر روند شکایت بیماران در بیمارستان‌های دولتی شهر شیراز
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: بررسی نظام‌مند شکایات یکی از اجزای حاکمیت بالینی است. مطالعه حاضر با هدف تعیین اجرای برنامه حاکمیت بالینی بر روند شکایات بیماران در بیمارستان‌های دولتی شیراز انجام شد. روش بررسی: این مطالعه از نوع پژوهش‌های کاربردی بود که به ‌صورت توصیفی- تحلیلی در شیراز انجام شد. جامعه آماری شامل بیمارستان‌های دولتی شیراز بود که تعداد 10 بیمارستان جهت مطالعه انتخاب شدند. در این مطالعه پرونده‌های شکایت بیماران از بیمارستان‌های شهر شیراز در طی 5 سال مورد بررسی قرار گرفت. از چک ‌لیست معاونت درمان وزارت بهداشت به عنوان ابزار پژوهش استفاده شد. مستندات جمع‌آوری‌شده وارد نرم‌افزار SPSS نسخه 21 شد و با استفاده از آمار توصیفی و آزمون Chi- square مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: تعداد شکایات ثبت‌شده در یک دوره 5 ساله روند افزایشی داشت و در طول اجرای این برنامه تعداد 1905 شکایت ثبت گردید. 60/5 درصد از شکایات توسط خانواده افراد صورت گرفته است. رابطه معنی‌داری بین شکایات ثبت‌شده با بخش‌های بیمارستان(000/0= P‌) و جنسیت(000/0=P) وجود دارد. در هر دو گروه جنسی و در تمام بخش‌های بیمارستان، تعداد شکایت از کیفیت پایین خدمات و برخورد نامناسب کارکنان بالاتر از دیگر شکایت‌ها بود. نتیجه گیری: با توجه به افزایش تعداد شکایات در یک دوره 5 ساله پیشنهاد می‌شود تا جهت کاهش تعداد شکایت‌ها به مواردی همچون بهبود ارتباط بین پزشک و بیمار، رعایت اخلاق پزشکی، کاهش روابط مالی بین پزشک و بیمار و افزایش دانش و مهارت‌های علمی و فنی پزشکان توجه شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله حاکمیت بالینی، شکایت بیمار، بیمارستان، شیراز، ایران

عنوان انگلیسی Impact of Clinical Governance on Patients’ Compliance in Shiraz Public Hospitals
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Hospital complaining is an important dimension of clinical governance. This study aimed to determine the impact of clinical governance program on patients’ complaint in Shiraz public hospitals. Materials and Methods: This applied study was conducted as descriptive-analytical in 2012 in Shiraz. The population studied was 10 public hospitals in Shiraz and the patients complaints were studied during 5 years. Data collected through Iranian Ministry of Health standard checklist of clinical governance. The data entered to SPSS version 21, and analyzed using descriptive statistics and analytical tests such as Chi-square. Results: Registered complaints had increasing trend during the execution of the program and were 1905. Moreover, 60.5% of the complaints have been made by family members. There was significant relationship between complaints registered with the hospital wards (P=0.000) and gender (P=0.000). Therefore, both genders and in all departments of the hospital complaints of poor quality and inappropriate behavior of the staffs was greater than other complaint. Conclusion: The number of complaints has increased in recent years. It is proposed to reduce the number of complaints attention to improve communication between physicians and patients, medical ethics, cut non-conventional financial relationaship between physicians and patients, and increased scientific and technical knowledge and skills.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد خمر نیا | mohammmad khammarnia
assistant professor in health care management, health promotion research center, zahedan university of medical sciences, zahedan, iran
استادیار مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، مرکز تحقیقات ارتقاء سلامت، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی زاهدان (Zahedan university of medical sciences)

زهرا کاوسی | zahra kavosi
associate professor, health management and human resources research center, shiraz university of medical sciences, shiraz, iran
دانشیار مرکز تحقیقات مدیریت سلامت و منابع انسانی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)

محدثه قنبری جهرمی | mohadaseh ghanbari jahromi
bachelor of science in health services management, student research committee, school of management and medical information sciences, shiraz university of medical sciences, shiraz, iran
کارشناس مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی

اسرا مرادی | asra moradi
bachelor of science in health services management, student research committee, school of management and medical information sciences, shiraz university of medical sciences, shiraz, iran
کارشناس مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی


نشانی اینترنتی http://payavard.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-162&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات