این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی
، جلد ۱۸، شماره ۴، صفحات ۱۱۱-۱۳۴
عنوان فارسی
بایستههای کمّی و کیفی مواد آموزشی رشته زبان و ادبیات عربی با تکیه بر نقد کتاب ملامح النثر الحدیث و فنونه
چکیده فارسی مقاله
با عنایت به اینکه متون منثور معاصر، علاوه بر جنبه آموزشی، بیش از هر زمان دیگری، منعکس کننده فرهنگ بر آن است، کتابی که به عنوان منبع درسی معرّفی میشود، علاوه بر ساختار شکلی و محتوایی مناسب، باید مطابق با جدیدترین نظریهها و رویکردهای ادبی باشد تا بتواند رسالت ادبی خویش را به انجام برساند. در همین راستا، پژوهش مذکور تلاش کرده است به روش بازخوانی اثر و در دو بخش تحلیل کمّی و کیفی نشان دهد آیا کتاب «ملامح النثر الحدیث و فنونه»، از پتانسیل لازم به عنوان یک منبع درسی برای رشته زبان و ادبیات عربی برخوردار است؟ نتایج حکایت از آن دارد که علیرغم داشتن محاسنی چون خط کاملاً خوانا، صفحهآرایی مطلوب و عملکرد فنّی برخی از نویسندگان کتاب مذکور، معایب کمّی و کیفی فراوانی دارد که در صورت ارائه به عنوان کتاب درسی، بسیار ضعیف و ناقص خواهد بود. استفاده بسیار اندک و جزئی از علائم ویرایشی، نبود فهرست منابع و کتابشناسی تاریخ ادبیات، از جمله معایب کمّی کتاب مذکور است. عدم تجدید چاپ کتاب پس از 21 سال، نقصان موضوعی و محتوایی عناوین، بینظمی و عدم انسجام مطالب، عدم دقّت کافی در استناددهی، عدم استفاده از منابع متعدد، معتبر و بهروز و نیز نقصان در ارائه مطالب و استنباط غلط، از مهمترین معایب کیفی این کتاب است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Quantitative and Qualitative Requirements of Teaching Materials for Arabic Language and Literature (Focusing on Reviewing and Analyzing ‘Malameh Al-Nathr Al-Hadith &Fonouneh’)
چکیده انگلیسی مقاله
Considering that contemporary prose texts, in addition to the educational aspect, more than any time, reflects the culture and beliefs of a community and influences them; a book that is introduced as the reference for the curriculum, in addition to proper structure and content, it should be in line with the latest literary theories and approaches, so it could fulfill its literary mission. For this reason, this research, by using the method of rereading the work in both quantitative and qualitative analysis, has tried to see does the book 'Malameh Al-Nathr Al-Hadith &Fonouneh' by Omar Daqaq, Mohammad NajibTalawy and MoradAb-AlrahmanMabrouk has enough potential to be used as a reference for the curriculum of Arabic language and literature? The results show that, in spite of its advantages, such as a completely legible font, ideal layout and technical performance of some the authors of this book, but it has many quantitative and qualitative disadvantages that if it is used as a reference for the curriculum, it would be very weak and incomplete. Some the quantitative disadvantages of the book are very little use of punctuation marks and not having index, the list of references and the bibliography of the history of literature at the end of the book; and some of the qualitative disadvantages of the book are not being reprinted after 18 years, thematic and content deficiencies of the titles, irregularity and incoherence of the text, inadequate citation, lack of multiple, up to date valid and resources and also defective presentation of the titles and wrong inference.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
پیمان صالحی |
استادیار گروه زبان و ادبیات عرب دانشگاه ایلام
نشانی اینترنتی
http://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_3187_876517361893660a4c5b07c90999db3a.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1466/article-1466-775509.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات