این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
پیاورد سلامت
، جلد ۷، شماره ۶، صفحات ۵۲۳-۵۳۴
عنوان فارسی
بکارگیری رویکرد ترکیبی kano- Topsisدرسنجش و اولویت بندی عوامل موثر برکیفیت خدمات داروخانه ها
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: هدف از این پژوهش، سنجش و اولویت بندی عوامل موثر برکیفیت خدمات داروخانههای شبانهروزی شهر بوشهر، با استفاده از مدل Kano و تکنیک TOPSIS و ارائه راهکارهای اجرایی در زمینه ارتقای کیفیت وضعیت موجود بوده است. روش بررسی: این پژوهش، کاربردی و مطالعهای توصیفی بوده که دادههای آن به روش نمونهگیری تصادفی از میان مراجعهکنندگان به داروخانههای شبانه روزی شهر بوشهر در سال 1390، با استفاده از پرسشنامههای محقق ساز سنجش کیفیت خدمات و استاندارد kano جمع آوری شده است. در پایان با بهره گیری از تکنیک تصمیم گیری گروهی(تاپسیس)، شاخصها نیز اولویت بندی شده است. یافتهها: مطابق اولویت بندی Topsis، به ترتیب، الزامات تک بعدی(10 نیاز)، که دارای رابطه خطی و مستقیم با رضایت مشتری هستند، الزامات اساسی(6 نیاز) به عنوان الزاماتی که در صورت وجود، میتوانند از نارضایتی مشتری جلوگیری و در صورت عدم وجود، موجب نارضایتی مشتری شوند، الزامات جذاب(8 نیاز)؛ که موجب افزایش رضایت مشتری شده، اما عدم ارائه آنها باعث نارضایتی نمیشود، و درنهایت الزامات بی تفاوتی(3 نیاز) که مشتریان نسبت به وجودشان بیتفاوت هستند، بیشترین تاثیر را در ارتقای کیفیت خدمات داروخانههای شبانه روزی شهر بوشهر بر اساس مدل kano دارند. نتیجهگیری: وجود همبستگی مثبت و قوی میان شاخصهای کیفیت ارائه خدمات داروخانه و رضایت مراجعان، توصیه میشود که برنامهریزی در جهت بهبود وضعیت خدمت رسانی داروخانههای شبانهروزی، میتواند به افزایش رضایت مراجعین منجر شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کیفیت خدمات، داروخانه، کانو، تاپسیس
عنوان انگلیسی
Evaluation And Ranking Of Effective Factors Of Pharmacies Service Quality Using Integrative Approach Kano - TOPSIS (Case Study: Pharmacies In Bushehr)
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: The purpose of the present study was to assess and prioritize the factors affecting the quality of services of pharmacies in Bushehr using Kano model and TOPSIS method and to provide practical strategies for quality improvement in the current situation. Materials and Methods: This Study was practical and descriptive. The samples contained the pharmacies customers and visitors in 1390 and the data were obtained using questionnaires measuring the quality of service and standard (Kano). Finally, the indicators were prioritized by applying the technique of group decision-making (TOPSIS). Results: According to the TOPSIS prioritization, Uni-dimensional requirements (10 requirements), basic requirements (6 requirements), attractive requirements (8 requirements), and finally, requirements of indifference (3 requirements) had the greatest impact on improving the quality of services in pharmacies in Bushehr, respectively, based on the Kano model. Conclusion: Strong and positive correlation among the indices of the quality of services in the pharmacies and customer’s satisfaction was observed, Planning to improve the services would lead to satisfaction improvement.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Service Quality, Pharmacy, Kano Model, TOPSIS
نویسندگان مقاله
جمال الدین کبوتری | jamalodin kaboutari
master of sciences in business management, business management department, school of management amp;amp; economic, shahid bahonar university of kerman, kerman, iran
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید باهنر (Shahid bahonar university)
بهزاد شوقی | behzad shoghi
ph.d student in educational management, educational management department, school of management amp;amp; economic, islamic azad university, science and research branch, tehran, iran
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
فاطمه ماستری فراهانی | fatemeh mastri farahani
ph.d student in educational management, educational management department, school of human sciences, islamic azad university, sari, iran
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی ساری (Islamic azad university of sari)
نشانی اینترنتی
http://payavard.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-56&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات