این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
پیاورد سلامت
، جلد ۷، شماره ۵، صفحات ۴۲۱-۴۳۱
عنوان فارسی
اعتبارسنجی خودارزیابی محققین از عملکرد تعیین شده در زمینه انتقال دانش در دانشگاه علوم پزشکی گلستان
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: در بسیاری از برنامههای ترجمه دانش اظهارات خود پژوهشگران مبنای سنجش فعالیتشان میباشد. این مطالعه با هدف بررسی اعتبار خودارزیابی محققین دانشگاه علوم پزشکی گلستان از عملکردشان در زمینه ترجمه دانش و عوامل موثر بر "امتیاز خودارزیابی محققین" انجام شد. روش بررسی: در این تحقیق پرسشنامه معتبر و پایا در زمینه ترجمان دانش توسط 40 محقق دانشگاه علوم پزشکی گلستان تکمیل گردید. در این پرسشنامه، از محققان خواسته میشد تا به فعالیت ترجمه دانش خود در مورد یک طرح مشخص اتمام یافته امتیازی از صفر تا 10 بدهند. تحلیل آماری با استفاده از آزمون تی زوجی و ضریب همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون خطی صورت پذیرفت. یافتهها: میانگین امتیاز فعالیت ترجمه محققین و میانگین امتیاز خودارزیابی آنان بترتیب 3/52 و 5/47 بود که این اختلاف از لحاظ آماری معنی دار بود( 0/001>P). همبستگی پیرسون بین فعالیت ذکر شده و امتیاز خودارزیابی 0/73 بود. متغیرهای موثر و معنی دار بر امتیاز خودارزیابی در مدل رگرسیونی جنسیت مرد، داشتن مسئولیت اجرایی و درصد زمان اختصاص داده به پژوهش بود و متغیرهای موثر برامتیاز میزان فعالیت جنسیت مرد، نوع پژوهش(پژوهشهای علوم بالینی در مقایسه با علوم پایه) و زمان اختصاص داده به پژوهش بود. نتیجهگیری: مطالعه فعلی نشان داد، پژوهشگران میزان فعالیتهای ترجمه دانش خود را بیشتر برآورد مینمایند، لذا به نظر میرسد در نظر گرفتن راهکارهایی نظیر آموزش در مورد مفاهیم و فعالیتهای ترجمه دانش میتواند خلاء بین پژوهش و تولید دانش را پر نماید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ترجمه دانش، خوارزیابی، محققین
عنوان انگلیسی
The Validity Of Researchers Self Evaluation About Their Own Activities In Knowledge Translation(KT)
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: In several KT plans the researcher self evaluation is basis of researchers KT activities measurement so the aim of this study was the validity of researchers self assessment about their own activities in KT. Materials and Methods: The valid and reliable questionnaire was filled by 40 Golestan University of Medical Sciences researchers. In this questionnaire researchers were asked to give a score from 0 to 10 for their own activities in KT in a finished special project. Statistical analysis was performed using pair T test and Pearson correlation coefficient. The linear regression was used for assessing the effect of influential factors on KT self evaluation and activity scores. Results: The mean score of researchers KT activity and self evaluation was 3.52 and 5.47 respectively which this difference was statistically significant (P< 0.01). The correlation coefficient between researchers' activity and self evaluation score was 0.73 which is an indicator of good correlation. The influential factors on researchers' KT self evaluation score in regression model was male gender, having administrative responsibility and percent of total time allocated to research and the influential factors on researchers' KT activities score in regression model was male gender, type of research (clinical sciences research compared to basic sciences) and percent of total time allocated to research. Conclusion : The results of this study shows that researchers overestimate their own activities in KT so adopting strategies like education about KT concepts and activities for increasing researchers knowledge and perception can fill research and action gap.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Knowledge Translation, Self Evaluation, Researchers
نویسندگان مقاله
حمید آسایش | hamid asayesh
instructor, medical emergency department, school of allied medicine, qom university of medical sciences, qom, iran
مربی گروه فوریت های پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)
مصطفی قربانی | mostafa qorbani
instructor, public health department, school of public health, alborz university of medical sciences, karaj amp;amp; ph.d student in epidemiology, non-communicable diseases research center, endocrinology amp;amp; metabolism population sciences institute, tehra
مربی هیئت علمی گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج و دانشجوی دکترای اپیدمیولوژی، مرکز تحقیقات بیماری های غیر واگیر، پژوهشکده علوم جمعیتی غدد و متابولیسم، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی البرز (Alborz university of medical sciences)
افسانه برقعی | afsaneh borghei
assistant professor, community medicine department, school of medicine, golestan university of medical sciences, gorgan, iran
استادیار گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گلستان (Golestan university of medical sciences)
عزیز رضا پور | aziz rezapour
ph.d student in health economic, hospital management research center, iran university of medical sciences, tehran, iran
دانشجوی دکترای اقتصاد سلامت، مرکز تحقیقات مدیریت بیمارستان، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
یونس محمدی | younes mohammadi
ph.d student in epidemiology, epidemiology department, school of public health, hamedan university of medical sciences, hamadan, iran
دانشجوی دکترای اپیدمیولوژی، گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)
مرتضی منصوریان | morteza mansourian
assistant professor, medical education department, school of public health, ilam university of medical sciences, ilam, iran
استادیار گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ایلام (Ilam university of medical sciences)
فریدون جهانگیر | fereydoon jahahgir
instructor, nursing department, school of omolbanin nursing, shiraz university of medical sciences, shiraz, iran
مربی گروه پرستاری، دانشکده پرستاری ام البنین، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)
مهدی نوروزی | mehdi noroozi
ph.d student in epidemiology, epidemiology department, school of public health, shahid beheshti university of medical sciences, tehran , iran
دانشجوی دکترای اپیدمیولوژی، گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://payavard.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-44&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات