این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
پیاورد سلامت
، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۱۵۴-۱۶۲
عنوان فارسی
بررسی وضعیت و عوامل موثر بر چرخه مدیریت دانش از دیدگاه کتابداران دانشگاهی شهرستان ارومیه
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف : مدیریت دانش ابزاری موثر در بهبود ساختار سازمانی، ارتقاء سطح خدمات و افزایش توان رقابتی دانشگاهها میباشد. هدف از این تحقیق بررسی وضعیت عوامل موثر بر چرخه مدیریت دانش یعنی فناوری اطلاعات، فرهنگ سازمانی، منابع انسانی و مهارتهای کتابداران از دیدگاه کتابداران دانشگاهی شهرستان ارومیه میباشد. روش بررسی: پژوهش حاضر به روش پیمایشی تحلیلی میباشد. جامعه پژوهش، کتابداران دانشگاهی شهرستان ارومیه می باشند که با توجه به محدود بودن تعداد، همگی مورد بررسی قرار گرفتند(102 نفر). ابزار پژوهش پرسشنامه میباشد که روایی و پایایی آن توسط نظرات کارشناسان و محاسبه الفای کرونباخ(94/0) اندازهگیری شد. برای تحلیل دادهها ابتدا نمره میانه سوالات مربوط به عوامل موثر در امر مدیریت دانش محاسبه گردید. برای محاسبه تاثیر همزمان متغیرها، از فرمول رگرسیون لوجستیک چندگانه استفاده شد. همچنین برای تعیین رابطه رشته تحصیلی و جنسیت با نگرش کتابداران از مدیریت دانش، فرمول مجذور کای استفاده گردید. یافتهها : سه عامل فرهنگ سازمانی، تکنولوژی اطلاعات و نیروی انسانی، اثرگذارترین عوامل بر چرخه مدیریت دانش هستند . همچنین نمره میانه هر یک از حلقههای مدیریت دانش اعم از ایجاد و ذخیره دانش و اشتراک و بکارگیری دانش به ترتیب 7/2 و 2/2 برآورد شد. نتیجهگیری : مدیریت دانش، عنصری تاثیرگذار بر منابع انسانی سازمانها و ایجاد کننده محیط رقابتی است. کتابخانهها میتوانند با راهاندازی چرخه مذکور، منافع زیادی را از جمله، صرفهجویی در هزینههای تحقیق و توسعه، افزایش توانمندیها، رضایت شغلی کارکنان، حفظ محیط رقابتی، حاصل نمایند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A Survey On Effective Factors On Knowledge Management From The Perspective Of University Librarians In Urmia
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: Knowledge management is effective in promoting organizational structure, level of services, and universities competency power. The present study was aimed to assess knowledge management effective factors including information technology, organization culture, human resources, and librarians' skills among university librarians in Urmia. Materials and Methods: This analytical survey was conducted on 102 university librarians in Urmia. The data were collected using a questionnaire where its validity and reliability was confirmed by specialists’ overviews and Cronbach's Alpha (0.94). In order to analyze the data, first the middle of the effective factors of knowledge management was estimated. Next, synchronic effect of the variables was estimated via multinomial logistic regression. Also Chi-square was used to assess the relationship between majors and sex factor of the librarians considering their perspective on knowledge management. Results: Organizational culture, information technology and human resources are the most effective factors to knowledge management circulation. Also the median degree of the knowledge management process includes knowledge creation and reservation and knowledge sharing and employing which was 2/7 and 2/2 respectively. Conclusion: Knowledge management is an important factor in human resources and competency environment of organizations. Libraries can with launching of knowledge management circulation, earn some promotions, for example: saving research and development costs, capacity increasing, employers’ job satisfaction, maintenance of competency environment and etc.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
عباس دولانی | abbas doulani
ph.d student in knowledge and information science, school of allied medicine, urmia university of medical sciences, urmia, iran
دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (Urmia university of medical sciences)
محمد جبرییلی مزرعه شادی | mohammad jabraeily mazrae sadi
ph.d student in health information management, health information technology department, school of information management, tehran university of medical sciences, tehran, iran
دانشجوی دکترای مدیریت اطلاعات سلامت، گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده مدیریت اطلاعات، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
بهلول رحیمی | bohlul rahimi
assistant professor in health information technology, medical information department, school of allied medicine, urmia university of medical sciences, urmia, iran
استادیار فناوری اطلاعات سلامت، گروه انفورماتیک پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (Urmia university of medical sciences)
علی رشیدی | ali rashidi
assistant professor in medical information, medical journalism department, school of allied medicine, urmia university of medical sciences, urmia, iran
استادیار اطلاع رسانی پزشکی، گروه سلامت و رسانه، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (Urmia university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://payavard.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-20&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات