این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پیاورد سلامت
، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۸۰-۹۰
عنوان فارسی
تحلیل محتوای پایان نامههای آموزش بهداشت دانشگاههای علوم پزشکی تهران ، تربیت مدرس و علوم پزشکی ایران در سالهای ۸۹-۱۳۴۹
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: پایان نامه به عنوان یکی از منابع اطلاعاتی در زمره فعالیتهای پژوهشی است .هدف این پژوهش تعیین گرایشهای موضوعی در سالهای 89-1349 و بررسی میزان انجام فرآیند مداخله آموزشی و نوع مداخله در پایان نامهها میباشد. روش بررسی: پژوهش حاضر به روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا انجام گردید. مبنای تعیین موضوع، مقولههای برگرفته از سرعنوانهای موضوعی پزشکی کتابخانه ملی پزشکی آمریکا میباشند. جامعه مورد بررسی کل 336 پایان نامه موجود در رشته آموزش بهداشت است. برای تجزیه تحلیل دادهها نرم افزار15 spss مورد استفاده قرار گرفت. یافتهها: دراین دوره مورد بررسی بیشترین پایان نامههای دفاع شده به ترتیب به دانشگاههای علوم پزشکی تهران با 210 پایان نامه(5/62 درصد)، تربیت مدرس با 85 پایان نامه(3/25 درصد) و علوم پزشکی ایران با 41 پایان نامه(2/12 درصد) اختصاص دارد. عمده گرایش موضوعی پایان نامهها در مقطع ارشد مقوله بیماریها(8/23 درصد) و در مقطع دکترای تخصصی موضوع پیشگیری از بیماریها (2/26 درصد) بود. نتیجه گیری: گرچه در دهه اخیر استفاده از موضوعات جدید و غیر تکراری بیشتر شده است و همچنین استفاده از مداخله آموزشی در اجرای پایان نامهها به شدت روند رو به رشدی به خود گرفته است، اما هنوز به برخی از موضوعات مهمی همچون آموزش به بیمار توجه چندانی نشده است. به نظر میرسد راهکارهایی همچون تهیه بانک اطلاعاتی مناسب از پایان نامههای رشته آموزش بهداشت بتواند راهنمای مناسبی جهت انتخاب موضوعات جدید و غیرتکراری پایان نامههای دانشجویان باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تحلیل محتوا،آموزش بهداشت،پایان نامه
عنوان انگلیسی
The content analysis of theses in the field of health education in Tehran University of Medical Sciences, Tarbiat Modares University and Iran University of Medical Sciences during 1970-2010
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: Theses are considered as one of the sources for research in the field of education. The aim of this study was to determine the popular topics during 1349-1389 (1970-2010) and to examine the amount of educational interference and the type of such interference in different theses. Materials and Methods: This research study was done using the descriptive-analytic method and employing the content analysis technique. The choice of topics was based on the categories derived from the Medical Headings of the American National Library. All related theses (336 in this field) were reviewed and the data were analyzed by SPSS software. Results: In this review, most finished theses belonged to Tehran University of Medical Sciences (62.5%), Tarbiat Modares University (25.3%), and Iran University of Medical Sciences (12.2%). MSc theses were mainly about diseases (23.8%) however, doctoral dissertations were mostly about the prevention of diseases(26.2%). Conclusion: Although in the recent decade, there has been an increase in new topics and educational interference in theses, some important issues like the training of patients are still neglected. It seems that some strategies like preparing a suitable information bank of thesis in the field of health education can be a good guide for selecting new topics and ignoring old ones.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Content Analysis,Health Education,Thesis
نویسندگان مقاله
حامد رضا خانی مقدم | h rezakhani moghadam
master of sciences in health education, school of public health, tehran university of medical sciences, tehran, iran
کارشناسی ارشد آموزش بهداشت دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
داوود شجاعی زاده | d shojaeizadeh
professor, health education and promotion department, school of public health, tehran university of medical sciences, tehran, iran
استاد گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
عبدالاحد نبی اللهی | a nabiolahi
bachelor of sciences in medical library and information sciences, school of management amp;amp; medical information science, kerman university of medical sciences, kerman, iran
کارشناسی کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی
سهیلا معز | s moez
master of sciences in educational management, school of management, islamic azad university, ardabil, iran
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل (Islamic azad university of ardabil)
نشانی اینترنتی
http://payavard.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-88&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات