این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
پیاورد سلامت
، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۷۲-۸۷
عنوان فارسی
مقایسه فرهنگ سازمانی موجود و مطلوب از دیدگاه مدیران اجرایی در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تهران بر اساس الگوی استیفن رابینز
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف : یکی از مهمترین عوامل در نظام اداره بیمارستانها برخورداری از مدیریت توانمند و مسلط به فرهنگ سازمانی است. مدیران اجرایی بیمارستانها نقش ارزشمندی در توسعه، حفظ و نگهداری فرهنگ سازمانی دارند. این مقاله با هدف مقایسه فرهنگ سازمانی موجود و مطلوب از دیدگاه مدیران اجرایی در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تهران تدوین شده است. روش بررسی : این مطالعه بصورت مقطعی و از نوع توصیفی- تحلیلی در طول سالهای 88-1387 انجام شد. نمونه پژوهش را تعداد 15 نفر مدیران اجرایی کلیه بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تهران تشکیل میدادند که با روش سرشماری تعیین شدند. جهت گردآوری دادهها از یک پرسشنامه حاوی اطلاعات دموگرافیک و تعداد30 سوال در رابطه با ده مولفه فرهنگ سازمانی الگوهای ارتباطی در قالب الگوی «استیفن رابینز» پس از انجام پایایی و روایی استفاده شد. از مدیران اجرایی خواسته شد تا دیدگاه خود را در ارتباط با وضعیت موجود و مطلوب فرهنگ سازمانی با توجه به مولفههای بالا در بیمارستانهای مورد مطالعه بیان نمایند. دادههای بدست آمده در نرم افزار SPSS V-15 جمع آوری و برای تحلیل دادهها از آزمونهای «کای دو»، «پیرسون» و «تی» استفاده شد. یافته ها : بیشترین مقدار میانگین در وضعیت موجود فرهنگ سازمانی مربوط به امکان ارتباط مستقیم کارکنان با سرپرستان و در وضعیت مطلوب نیز بیشترین میزان میانگین مربوط به اعطای پاداش بر اساس شایستگی است. بیشترین اختلاف میانگین میان وضعیت موجود و مطلوب عناصر فرهنگ سازمانی مربوط به احساس مباهات کارکنان از عضویت در بیمارستان است. بحث و نتیجه گیری : نتایج بدست آمده نشان داد از دیدگاه مدیران اجرایی به جز مؤلفه نظارت یا کنترل و الگوهای ارتباطی به دلیل تبادل موثر اطلاعات و وجود الگوهای ارتباطی، بقیه مولفههای فرهنگ سازمانی در بیمارستانهای مورد مطالعه در وضعیت موجود پایینتر از وضعیت مطلوب قرار دارند. از دیدگاه مدیران اجرایی، بین مولفههای فرهنگ سازمانی در وضعیت موجود با وضعیت مطلوب در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تهران اختلاف معنیداری وجود دارد که این امر میتواند در نظام اداره بیمارستانها اختلال ایجاد کند. لذا، پیشنهاد میشود مدیران اجرایی مطلوب سازی فرهنگ سازمانی را در بیمارستانهای مورد مطالعه در اولویت راهبردی خود قرار دهند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Comparison between Present with Desired Organizational Culture in Tehran University of Medical Sciences' Hospitals
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: The study of organizational culture as a managerial tools, is necessary in health care organizations. Hospital administrators should compare present with desired hospitals' organizational culture continuously. This research is aimed to compare the present with desired organizational culture as administrators' view in Tehran University of Medical Sciences' Hospitals. Materials and Methods: A Cross - Sectional' descriptive and analytical study was conducted among 15 Tehran University of Medical Sciences' Hospitals administrators by a questionnaire including demographic information and 30 questions which determined the approach of TUMS hospitals administrators about current and appropriate organizational culture components. Before the main study, validity and reliability of the questionnaire was performed. The data was collected by SPSS version 15 software and analyzed by Chi-square, Pearson and T tests. Results: The result of this study showed that leadership was the most and control was the least organizational culture components which observed in present condition. Discussion and Conclussion: As TUMS hospital administrators' view, all of the hospitals organizational culture components, exception control and communication patterns, are not observed in current status. There is a significant difference between current and appropriate hospital organizational culture components as the administrator's view which impressed on the hospital management system. Therefore, the hospitals administrators are required to do strategic planning to optimize the hospitals organizational cultures.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حسین درگاهی | h dargahi
associate professor, health care management department, school of allied health sciences, tehran university of medical sciences, tehran, iran
دانشیار گروه خدمات مدیریت بهداشتی درمانی دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
مهناز اسکندری | m eskandari
bachelor of sciences in health care management, school of allied health sciences, tehran university of medical sciences, tehran, iran
کارشناس مدیریت خدمات بهداشتی درمانی بیمارستان روئین تن آرش دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
گلسا شهام | g shaham
bachelor of sciences in health care management, health care management department, school of allied health sciences, tehran, university of medical sciences, tehran, iran
کارشناس گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://payavard.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-105&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات