این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
پیاورد سلامت
، جلد ۳، شماره ۳، صفحات ۵۵-۶۹
عنوان فارسی
بررسی تطبیقی آموزش الکترونیکی در رشتههای علوم پزشکی در کشورهای منتخب
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف : آموزش الکترونیکی یک فرآیند جدید در آموزش است که براساس فناوریهای رایانهای، چند رسانهای و پردازشگرها، شکل گرفته است. با پیشرفت آموزش الکترونیکی، آموزش علوم پزشکی نیز از ظرفیت های آن در زمینههای مختلف بهره جسته است.برای توفیق در پیاده سازی آموزش الکترونیکی و بهره مندی از ظرفیتها و گریز از تهدیدهای احتمالی در کشور، پرداختن به مطالعات تطبیقی و بهره برداری از تجارب دانشگاهی موفق در کشورهای پیشرو در زمینه آموزش الکترونیکی لازم و ضروری است.روش بررسی: این پژوهش بصورت تطبیقی و توصیفی - مقطعی در طول سالهای 2007 و 2008 میلادی با استفاده از سایت تعداد هشت دانشگاه در کشورهای پیشرو و منتخب در زمینه آموزش الکترونیک علوم پزشکی در پنج قاره دنیا و بهره برداری از تعداد شصت و دو منبع و کلید واژههای آموزش الکترونیکی، رشته های علوم پزشکی، فناوری ارتباطات، بررسی تطبیقی، دانشگاه انجام شده است. در نهایت، فعالیتهای انجام شده در دانشگاههای مزبور با وضعیت موجود آموزش الکترونیکی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور که در این خصوص عملکرد بهتری داشته اند، مورد مقایسه قرار گرفته است. یافتهها: یافتههای بدست آمده نشان میدهد دانشگاه منچستر در انگلستان و دانشگاه دکین در استرالیا در زمینه راه اندازی و ایجاد دورههای آموزش الکترونیکی در رشته های علوم پزشکی از قدمت و تجربه بیشتری برخوردار هستند. در کلیه دانشگاههای پیشرو ارزیابی دانشجویان بصورت حضوری، آنلاین و ترکیبی است. در دانشگاههای کشور افریقای جنوبی کلیه آموزشهای الکترونیکی بصورت رشتههای منجر به مدرک ارائه میشود، در حالیکه در سایر دانشگاهها بصورت دورههای تک درس، کوتاه مدت و رشتههای منجر به مدرک در اختیار علاقمندان قرار میگیرد. ارائه رشتهها و دورههای علوم بهداشتی بصورت الکترونیکی نسبت به سایر رشتهها و دورهها در دانشگاههای مورد مطالعه بیشتر است. بحث و نتیجه گیری: بنظر میرسد دانشگاههای مورد مطالعه در کشورهای منتخب درخصوص تاریخچه، واحد متولی، ملزومات ورود، نوع ارزیابی، نحوه ارائه تکالیف، روش ثبت نام و نوع آموزش الکترونیکی بکار رفته بصورت متفاوت با یکدیگر عمل میکنند. نتایج این بررسی نشان داد که سیستم آموزش الکترونیکی در دانشگاه علوم پزشکی کشور در مقایسه با کشورهای پیشرو، کاستیهایی دارد. لازمه موفقیت در بکارگیری موفق این سیستم برقراری زیر ساختهای فناوری و فرهنگی و ارتقاء مهارت مورد نیاز کاربران است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Comparative Study of Electronic Medical Education in Studied Countries
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: Electronic learning system is a new educational process which designed upon basis of computerized technology, multimedia and processors. It has several potentials and contexts.To do comparative study and utilizing of successful electronic learning in developed countries could help us to develop this new process in Iran's Universities of Medical Sciences. Materials and Methods: This research is developed descriptive comparative study in 2007 - 2008 by using of developed countries universities websites information and 62 references and keywords such as Electronic Educations,Medical Sciences Courses,Commutation Technology, Comparative Study and University in the field of electronic medical sciences. Then, the findings will compare with each developed countries universities and Iran's Universities of Medical Sciences. Results: The results showed that Manchester and Dekin University have much experience in developing of electronic learning. The Students should be assessed by attendance, online and blended in developed universities.Degree based courses are only present in South - Africa University, meanwhile single courses and training are present in other universities. Electronic health sciences courses and training are developed much more in compressive with others. Discussion and Conclusion: The studied universities are different in history of construction, student assessment type, homework presence type, registration procedures, electronic medical education type with each other.Iran's Universities of Medical Sciences, electronic education have several deficiencies in comparison with developed countries universities. We suggest appropriate technological and cultural infrastructure and use's skill improvement to develop this process in our country's universities of Medical sciences.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حسین درگاهی | h dargahi
associated professor, health care management department, school of allied medical sciences, tehran university of medical sciences, tehran, iran
دانشیار گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
مرجان قاضی سعیدی | m ghazi saidi
instructor, medical records department, school of allied medical sciences, tehran university of medical sciences, tehran, iran
مربی گروه مدارک پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
مقصود قاسمی | m ghasemi
master of sciences in medical records, school of allied medical sciences, tehran university of medical sciences, tehran, iran
کارشناس ارشد رشته مدارک پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://payavard.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-114&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات