این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
پیاورد سلامت
، جلد ۳، شماره ۳، صفحات ۷۶-۸۴
عنوان فارسی
بررسی آگاهی و نگرش مدیران ارشد و میانی بیمارستانها درخصوص امکان اجرای مدیریت کیفیت فراگیر در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف : مدیران امروزی، درمحیطی پویا، پرابهام ومتحول کار میکنند. نقش مدیران در ایجاد کیفیت بسیار اساسی است. امروزه پرداختن به کیفیت کالاها وخدمات در کلیه زمینهها در زمره اولویتهای اساسی هر سازمان پیشرو میباشد. در بخش بهداشت ودرمان، به لحاظ اهمیت نوع خدمات و سر و کار داشتن با سلامت وجان انسانها، اعتلای کیفیت وتضمین آن برای نظام بهداشت ودرمان ومردم بطور فزاینده و مداوم مورد توجه قرار گرفته است. مدیریت کیفیت فراگیر ( Total Quality Management) یکی از مهمترین تحولاتی است که وارد عرصه مدیریتی مراقبتهای بهداشتی شده است. هدف از این پژوهش بررسی آگاهی و نگرش مدیران ارشد و میانی بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تهران نسبت به امکان اجرای مدیریت کیفیت فراگیر (TQM) در بیمارستانهای مربوطه میباشد.روش پژوهش: این مقاله به شکل توصیفی تحلیلی و میدانی بوده است، جامعه شامل مدیران میانی و ارشد دانشگاههای علوم پزشکی تهران بودند و مطالعه در سال 1387 انجام گرفت. حجم جامعه 50 نفر بوده و نمونهگیری صورت نگرفته است. ابزار گردآوری داده های آن پرسشنامه میباشد که شامل 46 سئوال است و روایی آن با استفاده از تیم متخصص و پایایی آن با روش زیرنمونه با اطمینان 95% اثبات شده است. روش به اینگونه بود که دادهها از طریق پرسشنامهها جمع آوری شدند، سپس دادهها با نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردیدند و در دو شکل آمار توصیفی ( شامل میانگین، میانه، نما، انحراف معیار، واریانس، دامنه تغییرات، حدپایین و حد بالا) و آمار استنباطی ( شامل آزمون Bivariate و ضریب همبستگی Pearson ( ارائه شدند.یافته ها: به طور کلی متوسط میزان دانش مدیران ارشد و میانی در مورد مدیریت کیفیت فراگیر* برابر با 73.24 درصد است و با توجه به نحوهی امتیازدهی در گروه خوب قرار میگیرد و نیز متوسط میزان نگرش مدیران ارشد و میانی در مورد مدیریت کیفیت فراگیر برابر با 79.76 درصد است و با توجه به نحوهی امتیازدهی در گروه خوب و نزدیک به عالی قرار میگیرد. بررسی رابطه بین میزان آگاهی و نگرش مدیران ارشد و میانی نشان میدهد که ارتباط معنادار مثبتی بین این دو وجود دارد . بحث و نتیجه گیری: مدیریت کیفیت جامع یک دیدگاه جدیدی است که برای ادامه بقای سازمان کاملاً حیاتی است بخصوص در محیطهای حساسی چون بیمارستانها که با جان انسانها سروکار دارند و کیفیت یک فرآیند مستمر است و با توجه به یافتهها نشان میدهند مدیران حداکثر دانش و نگرش را نداشتند اما با آموزش مداوم میتوان زمینه این امر حیاتی را در آینده مهیا نمود تا سطح سلامت آحاد جامعه بهبود یابد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مدیران ارشد و میانی،مدیریت کیفیت فراگیر،دانش،نگرش،بیمارستان
عنوان انگلیسی
A study of the top and middle managers knowledge and attitude on the feasibility of applying Total Quality Management in hospitals of Tehran University of Medical Science in 2009
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: Managers today work in a dynamic environment. Their role in creating quality is essential. Today paying attention to the quality of goods and services is the first Paiority in heath care organizations which is in with contact peoples lives. Total Quality Management has undergone vast changes in health care management. The aim of this study is to determine the top (chief) and middle managers knowledge and attitude on the feasibility of applying Total Quality Management in hospitals of Tehran University of Medical Science in 2009. Materials and Methods: This is a descriptive - analytic research. The study population consists of top and middle mangers of Tehran University of Medical Science in 2009. For data gathering , we have used a questionnaire which consisted of 46 questions. We assessed its validity by expert team and its reliability by subsample method (CI95%). Then the data were analyzed by SPSS software. The descriptive results(consist of mean, median, mode, std deviation, variance, range, maximum and minimum) and analytical results(consist of bivariate and Pearson tests) were obtained. Results: The total mean of the top and middle managers knowledge for TQM is 73.24% and is in good range. The total mean of the top and middle managers attitude about TQM is 79.76% and is good and near to excellent range.There is a meaningful relation between top and middle managers knowledge and attitude for TQM. In total the coordination of the top and middle managers ideas for TQM is near to the each other and is good to applying it in hospitals. Discussion and Conclusion: Total Quality Management is a new idea that is vital for organizations, especially for hospitals. Results of this survey show that top and middle managers knowledge and attitude are in good range but it needs promotion and continual teaching because when the knowledge and attitude change, the behavior of this managers also change and finally the behavior of all the employees in hospital will change. Also the goals of TQM that are the consent of the patients, employees and society and high quality of services will be acceptable and remain for promotion of good health in the society.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علی آهنگر | a ahangar
msc student in health care management, school of management amp;amp; medical information sciences, iran university of medical sciences,tehran, iran
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی
سمانه صفارانی | s safarani
msc student in health care management, school of public health amp;amp; institute of public health research, tehran university of medical sciences, tehran, iran
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
احمد فیاض بخش | a fayaz bakhsh
assistant professor, economic and health care management department, school of public health amp;amp; institute of public health research, tehran university of medical sciences, tehran , iran
استادیار، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://payavard.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-116&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات