این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پیاورد سلامت، جلد ۳، شماره ۲، صفحات ۶۵-۷۴

عنوان فارسی فعالیت های پرستاران و زمان های صرف شده برای مراقبت و ارتباط آن با رضایت بیماران در بخش داخلی بیمارستان ۵ آذر گرگان
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف : امروزه تامین خدمات بهداشتی کافی و مناسب به عوامل زیادی وابسته است. نیروهای انسانی یکی از مهمترین این عوامل می‌باشد. مدیران پرستاری می‌توانند باشناخت دقیق ترکارکرد پرستاران از اتلاف منابع جلوگیری نمایند. ازسوی دیگریک نظام درمانی کارآ فقط از طریق ارائه خدمات مطلوب به اهداف خود می‌رسد. یکی از راههای موثق ارزیابی خدمات سنجش رضایت بیماران از کیفیت خدمات است. این پژوهش با هدف اندازه گیری زمان مراقبت‌های پرستاری و رابطه آن با رضایت بیماران به مورد اجرا در آمده است.روش بررسی: این مطالعه بصورت توصیفی- تحلیلی در بخش داخلی بیمارستان 5 آذرگرگان بمدت یک ماه انجام شد. جهت اندازه گیری فعالیت‌های پرستاران از چک لیستی که توسط سایر محققین استفاده و اعتبار محتوایی آن نیز توسط صاحبنظران تایید شد، استفاده گردید و برای سنجش رضایتمندی بیماران نیز از پرسشنامه ای که اعتبار علمی آن را با روش اعتبار محتوای و اعتماد علمی آن با روش آزمون آلفای کرونباخ (916 = ) محاسبه گردید استفاده شد. داده‌ها با نرم افزار SPSS و استفاده از آزمون های آماری تجزیه و تحلیل صورت گرفت.یافته ها: یافته‌ها نشان می‌دهد 46/46 درصد از زمان به مراقبت مستقیم ،18/15 درصد به خدمات نوشتاری ،43/7 درصد به ارزیابی بیمار و5/22 درصد به فعالیت‌های توسعه فردی اختصاص دارد. همچنین 3/60 درصد از بیمارن از مراقبت‌ها راضی و 8/24 درصد رضایت متوسط داشتند وآزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین زمان مراقبت با رضایت بیماران ارتباط معنی داری نشان داد که با افزایش زمان مراقبت مستقیم رضایت بیماران افزایش یافت(ضریب همبستگی برابر 272/0 و 001/0 P= ). بحث و نتیجه گیری: ضروریست مدیران پرستاری باآشنایی با اصول علمی مدیریت، اصلاح مقررات و استفاده از تجهیزات و تکنولوژی روز آمد همچنین سپردن برخی از فعالیت‌ها به افراد دارای تحصیلات پائین‌تر از مقاطع دانشگاهی موجب افزایش زمان مراقبت مستقیم شوند که موجب ارتقاء کیفیت مراقبت رضایت بیشتر بیماران شوند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پرستاری،مراقبت مستقیم،زمان ارائه مراقبت،رضایتمندی بیمار

عنوان انگلیسی Relationship between nurses spent time for care and patients satisfaction in internal ward in Gorgan 5th Azar Hospital
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Today provision of an adequate and appropriate health services depend on many factors. Human resources are one of the most important factors. Nursing managers with more exact understanding of nursing activity could prevent of human resource wastage. In other way goal achievement in an efficient remedial system depends upon favorite delivery services and one of the appropriate ways for quality of care evaluation is patient satisfaction measurement about care delivery. This study was conducted and implemented to measure the nursing care time and its relationship with patient satisfaction. Materials and Methods: This descriptive and analytical study was done in internal ward in Gorgan 5th Azar educative and therapeutic center for one month. nursing activity checklist was used for measuring the time that spend for Nursing staff activity and patient satisfaction scale. Data were analyzed with SPSS for Windows package. Results: In this research findings showed, 46.46% of nursing activity time was spent for direct care, 15.8% of total time was used for documentation activities and 22.5% of time spent for nurses' individual activity, whereas only 7.43 percent of total time was spend for patient assessments. 60.3% of patients were satisfied about care delivery and 24.8% of them had moderate satisfaction. A significant correlation was seen between patient satisfaction and nursing direct care (r =0.272, P= 0.001).By increasing The spent time for direct care, patients' satisfaction was also increased. Discussion and Conclusion: Nursing managers' awareness from scientific methods of management, rules modification, use of new equipment and technology and also delegating of some nursing activity to nursing assistants could promote quality of care with increasing of nursing direct care.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله قنبر روحی | gh rouhi
master of sciences in health care management, school of nursing and midwifery, gorgan university of medical sciences, golestan, iran
کارشناس ارشد مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی گلستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گلستان (Golestan university of medical sciences)

سید عابدین حسینی | sa hosseini
master of sciences is medical surgical nursing, school of nursing and midwifery, gorgan university of medical sciences, golestan, iran
کارشناس ارشد پرستاری داخلی و جراحی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی گلستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گلستان (Golestan university of medical sciences)

حمید آسایش | h asayesh
master of sciences is psychiatric nursing, school of nursing and midwifery, gorgan university of medical sciences, golestan, iran
کارشناس ارشد روان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی گلستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گلستان (Golestan university of medical sciences)

ناصر بهنام پور | n behnampoor
master of sciences is biostatistic, school of para medicine amp;amp; health, gorgan university of medical sciences, golestan, iran
کارشناس ارشد آمار حیاتی دانشکده پیراپزشکی و بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گلستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گلستان (Golestan university of medical sciences)

حسین رحمانی | h rahmani
master of sciences is medical surgical nursing, school of nursing and midwifery, gorgan university of medical sciences, golestan, iran
کارشناس ارشد پرستاری داخلی و جراحی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی گلستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گلستان (Golestan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://payavard.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-125&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات