این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پیاورد سلامت، جلد ۳، شماره ۲، صفحات ۸۵-۹۳

عنوان فارسی بررسی مراحل رفتار تمیزکردن بین دندان بر اساس الگوی فرا نظریه‌ای در دانش آموزان مقطع پیش دانشگاهی شهر یزد
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: بیماریهای دهان و دندان اثرات زیانباری را در دوران کودکی و سنین بالا دارند و10-5 درصد از کل هزینه‌های مراقبت بهداشتی را شامل می‌شود. الگوی فرانظریه ای چگونگی و زمان مراحل تغییر رفتار را پیش بینی می‌کند. مطالعه حاضر با هدف تعیین مراحل رفتار تمیزکردن بین دندانها بر اساس الگوی فرانظریه ای در دانش آموزان دختر و پسر مقطع پیش دانشگاهی شهر یزد انجام شد.روش بررسی: پژوهش حاضر مطالعه ای مقطعی است که بر روی 361 نفر از دانش آموزان مقطع پیش دانشگاهی شهر یزد که طی نمونه گیری خوشه ای از8 مدرسه انتخاب شدند، انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه‌ای بود که روایی و پایایی آن تأییدشده و شامل مشخصات دموگرافیک، سوالات خودکارآمدی، موازنه تصمیم گیری (فواید درک شده و موانع درک شده) و مراحل تغییر رفتار تمیزکردن بین دندان بودکه به صورت خودگزارشی تکمیل و اطلاعات از طریق نرم افزارآماری SPSS تجزیه و تحلیل گردید.یافته ها: 8/54% دختر و2/45% پسر با میانگین سنی آنها 55/.±53/17سال در این مطالعه شرکت کردند.86/49 %( 179 نفر) درمرحله پیش تفکر،3/5% (19 نفر) در تفکر، 1/24% (87نفر) آمادگی، 8/6 % (31 نفر) عمل و 5/12%(5 نفر ) در مرحله نگهداری رفتارتمیزکردن بین دندان بودند. مراحل تغییر با خودکارآمدی(33/.r=) و فواید درک شده(19/.r=) ارتباط مثبت و معنادار و با موانع درک شده همبستگی معکوس و معناداری (19/.r= -) داشت. سازه های خودکارآمدی، موانع و فواید درک شده رویهم رفته15% درصد از واریانس مراحل تغییر رفتار را پیش بینی کردند که در این میان خودکارآمدی (212/0=β) قویترین پیش بینی کننده بود.بحث و نتیجه گیری: یافته ها نشان داد که اکثر دانش آموزان در مرحله پیش تفکر بودند و احتمالاً در آینده در معرض پوسیدگی دندان بیشتری قرار دارند. می‌توان از الگوی فرانظریه ای جهت تعیین استراتژیهای مربوط به هر یک از مراحل تغییر رفتارخود مراقبتی دهان و دندان به منظور پیشرفت و نگهداری رفتار درمداخلات و برنامه های آموزشی استفاده کرد
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Change stages of inter-dental cleaning behavior based on transtheoretical model among pre-university students in Yazd, Iran
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Teeth-mouth diseases include a cost between 10-5% of the total of cost of health care and have the damaging effects on childhood and in adult. Transtheoretical Model shows change of behavior dynamically. The purpose of this study was to determine Stages of change of inter-dental cleaning behavior based on Transtheoretical Model in male and female students in Yazd, Iran. Results: In this study 54.8% female and 45.2% males participated with mean age of 17.35 ±.55 years. %49.6(59student) of students were in pre contemplation stage. Other participants were 5.3 % (19) in contemplation, 24.1 % (87) in preparation, 6.8% (31) in action and 12.5% (5) in maintenance stage. There was a positive significant relationship among stages of change with self-efficacy (r=0.33) and perceived benefits (r=0.19). Also a negative significant relation between stages of change and perceived barriers (r= -0.19) was oberved. Constructs of the model were statically significant predictors of stages of change and accounted for 0.15% of the variation that self efficacy was most important predictors (β=0.212). Materials and Methods: This cross-sectional study was performed on pre-university 361 students in 8 schools cluster sampling. The instrument for collecting the information were questionnaires consisting of demographic characteristics, self-efficacy questions, decisional balance (perceived advantages and perceived obstacles) and stages of change of interdental cheaning behavior. Reliability and validity of questionnaires was confirmed. The data collected by interview and analyzed by SPSS. Discussion and Conclusion : In this study, most of students were in pre contemplation stage. They will be probably exposed to dental caries. Not only Trans-theoretical Model can be a model to determine strategies to each stage of change of teeth-mouth self - care Behavior but can also be used in educational interventions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله آرزو فلاحی | a fallahi
master of sciences in health education, department of public health, school of health, kurdistan university of medical sciences, kurdistan, iran
کارشناس ارشد گروه بهداشت عمومی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کردستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کردستان (Kordestan university of medical sciences)

محمد علی مروتی شریف آباد | ma morovati sharifabad
assisstant professor, department of public health, school of public health , yazd university of medical sciences, yazd , iran
استادیار گروه بهداشت عمومی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://payavard.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-127&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات