این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، جلد ۸، شماره ۲۲، صفحات ۷-۲۷

عنوان فارسی بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس پایداری تحصیلی بر اساس نظریه‌های کلاسیک و سؤال-پاسخ
چکیده فارسی مقاله این پژوهش به‌منظور ساخت و اعتباریابی مقیاس پایداری تحصیلی، بر اساس مدل پیشنهادی ماهونی و همکاران (2014) اجرا شد. بدین ‌منظور در سال 1394، 300 نفر و در سال 1395، 470 نفر از دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه شهر شیراز با استفاده از نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب شدند و مقیاس 24 گویه‌ای پایداری تحصیلی را تکمیل کردند. 52 نفر از دانش‌آموزان نیز پرسشنامه‌ها‌ی اهمال‌‌کاری، تاب‌آوری تحصیلی و مقیاس پایداری تحصیلی را با فاصله زمانی یک هفته از اجرای دوم، تکمیل کردند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی داده‌های سال 1394، نشان‌دهنده وجود سه عامل بالندگی (10 گویه)، تلاش (8 گویه) و شکست‌ناپذیری (6 گویه) بود. نتایج تحلیل عاملی تأییدی داده‌های سال 1395، الگوی به‌دست آمده از تحلیل عاملی اکتشافی را تأیید کرد. همچنین نتایج بررسی بر اساس نظریه‌ سؤال-پاسخ، نشان‌دهنده آن بود که اغلب گویه‌ها دارای پارامتر تمیز بالایی هستند. پایداری تحصیلی با اهمال‌‌کاری، رابطه‌ منفی و با تاب‌آوری تحصیلی، رابطه‌ مثبت معنی‌دار داشت. ضرایب آلفای کرونباخ و بازآزمایی مقیاس به ترتیب 91/0 و 83/0 به‌دست آمد. نتایج درمجموع نشان داد که مقیاس پایداری تحصیلی از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار است و پژوهشگران تعلیم و تربیت می‌توانند از آن استفاده کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پایداری تحصیلی، مقیاس، اعتباریابی، روایی و پایایی،

عنوان انگلیسی Examining the Psychometric Properties of Academic Stability Scale based on Classic and Item-Response Theories
چکیده انگلیسی مقاله The present study aimed to construct and validate academic stability scale on the basis of model proposed by Mahoney et al. (2014). To do so, in 2015, 300 students and in 2017, 470 students were selected from senior high schools across Shiraz City through cluster random sampling method. Next, they completed a 24-item academic stability scale. In addition, 52 students completed questionnaires on academic indifference, academic resilience and the academic stability scale with one week interval. The results of exploratory factor analysis (data extracted in 2015) revealed three factors of thriving (10 items), striving (8 items) and surviving (6 items) and the results of confirmatory factor analysis (data extracted in 2017) confirmed the pattern derived from exploratory factor analysis. Besides, the item-response analysis revealed that most items had good discrimination parameter. Academic stability was negatively linked with academic indifference but it was significantly and positively correlated with academic resilience. The Cronbach's Alpha and test-retest reliability coefficients were obtained as 0.91 and 0.83, respectively. Altogether, the results indicated that academic stability scale had acceptable validity and reliability levels and it could be used by educational researchers.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله بهنام جمشیدی سلوکلو |
دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه شیراز

راضیه شیخ الاسلامی |
دانشیار روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه شیراز


نشانی اینترنتی http://jresearch.sanjesh.org/article_32005_dfab6b55307c5cd34bf02f70eea018e9.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-787082.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات