این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، جلد ۸، شماره ۲۲، صفحات ۵۱-۷۷

عنوان فارسی بررسی روایی و پایایی ابزار سنجش کیفیت زندگی کاری معلم
چکیده فارسی مقاله هدف از اجرای این پژوهش، بررسی روایی و پایایی پرسشنامه کیفیت زندگی کاری معلم بود. این پژوهش به‌صورت توصیفی، تحلیلی و مقطعی اجرا شد. جامعه آماری شامل همه معلمان مقطع متوسطه شهر تبریز در سال 1395 به تعداد 2747 نفر بود که با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. حجم نمونه بر اساس فرمول خطا و مسیرها به تعداد 340 نفر برآورد شد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه کیفیت زندگی کاری معلمان ایلگان و همکاران (2014) بود. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS20 و Amos24 تجزیه‌وتحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد که پرسشنامه کیفیت زندگی کاری معلم از روایی صوری و روایی محتوایی (87/0) قابل قبولی برخوردار است. در مورد پایایی، ضریب همبستگی درون رده‌ای بیش از 61/0 به دست آمد. ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه، 97/0 و ضریب همبستگی آزمون- بازآزمون در دامنه 89/0- 65/0 به دست آمد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که پنج عامل استخراج شده قادر به تبیین 77% واریانس کلی هستند. تحلیل عاملی تأییدی، نشان‌دهنده برازش مناسب اطلاعات با ساختار پنج‌مؤلفه‌ای بود )05/0; p < 246;  df = 09/435;  X 2 = 048/0; RMSEA= 98/0(CFI =.بر اساس نتایج، پرسشنامه کیفیت زندگی کاری معلم از کیفیت مطلوب و قابل قبولی برخوردار است؛ بنابراین از نسخه فارسی این پرسشنامه می‌توان در پژوهش‌ها به‌عنوان ابزار استاندارد استفاده کرد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پرسشنامه، روایی، پایایی، کیفیت زندگی کاری، معلم،

عنوان انگلیسی Examining the Validity and Reliability of Teachers’ Work Life Quality Measurement Tool
چکیده انگلیسی مقاله The purpose this research was to examine the validity and reliability of questionnaire on teachers' work life quality. This research was conducted in the form of descriptive-analytical and cross-sectional method. The statistical population included all 2747 secondary school teachers in Tabriz in 2016 that were selected through cluster random sampling method. The sample size was determined as 340 individuals according to Routes and Error Formula. The measurement tool included the Questionnaire of Teachers' Work Life Quality Ilgan et al. (2014). Next, the data were analyzed using Spss20 and Amos24 software. The results showed that the concerned questionnaire had acceptable level of face and content validity (0.87). In the case of reliability, it was found that the Intra-class Correlation Coefficient was more than 0.61. Furthermore, the Cronbach's Alpha Coefficient was 0.97 and Test-Retest Correlation Coefficient was located in the range of 0.65 to 0.89. The results of Exploratory Factor Analysis showed that 5 factors could explain about %77 of the total variance. The results of Confirmatory Factor Analysis represented the appropriate fitness of information with the five-component structure (P< 0.05; df=246; X2=435/09; RMSEA=0/048; CFI=0/98). Conclusively, it was argued that the Questionnaire of Teachers' Work Life Quality enjoyed an acceptable level of quality and appropriateness. Thus, the Persian version of this questionnaire can be used in researches as a standard tool.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حبیبه نجفی |
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه محقق اردبیلی

عادل زاهد بابلان |
دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی

علی خالق خواه |
دانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی

مهدی معینی کیا |
دانشیار گروه برنامه‌ریزی آموزش از دور، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی


نشانی اینترنتی http://jresearch.sanjesh.org/article_32007_173acc8bf33a7d80956fd1b4b759f65f.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-787084.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات