این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
، جلد ۸، شماره ۲۲، صفحات ۷۹-۱۰۸
عنوان فارسی
روشهای مطلوب ارزشیابی در الگوی آموزش همراه با تولید در هنرستانهای کاردانش
چکیده فارسی مقاله
هدف از اجرای پژوهش، دستیابی به روشهای مطلوب ارزشیابی درسهای استاندارد مهارت شاخه کاردانش در الگوی آموزش همراه با تولید بود. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها توصیفی بود و بهصورت سنتزپژوهی اجرا شد. در این روش با گردآوری اطلاعات از منابع مختلف (تلفیق یافتههای پژوهشهای پیشین با یافتههای مطالعات جاری) به افزایش اعتبار دادهها برای استنتاج نتایج، اقدام میشود. دادههای مورد نیاز این پژوهش با مطالعه اسنادی و اجرای پرسشنامه گردآوری شد. بررسی وضعیت موجود و تحلیل دادههای به دست آمده، زمینه تدوین روشهای مطلوب ارزشیابی در الگوی آموزش همراه با تولید را فراهم آورد. یافتههای پژوهش نشان داد که روشهای مطلوب ارزشیابی درسهای استاندارد مهارت شامل مؤلفههای؛ زمینههای ارزشیابی (فرایند و نتایج)، عوامل ارزشیاب (هنرجو، هنرآموز و ارزشیاب مستقل)، مراحل ارزشیابی (تکوینی و تراکمی) و معیار ارزشیابی (شرایط و سطح قابل قبول عملکرد) است. توجه به این مؤلفهها در اجرای صحیح فرایند ارزشیابی، میتواند در بهبود کیفیت ارزشیابی و بهتبع آن بهبود کیفیت آموزش و یادگیری در الگوی آموزش همراه با تولید در هنرستانهای کاردانش مؤثر باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
روشهای ارزشیابی، الگوی آموزش همراه با تولید، کاردانش،
عنوان انگلیسی
Examining the Optimal Methods of Evaluation in Productive Training System in Vocational Schools
چکیده انگلیسی مقاله
This research aimed at providing suitable methods for evaluating the standard skill courses based on productive training system in vocational schools. This applied descriptive research was conducted through synthesis-research method. In this method, the required data were gathered from various sources (combining the results of previous researches plus the results of current researches) in order to increase the validity of the data. As such, the data were gathered through collecting documentary studies and administering questionnaires. Analyzing the current status and the obtained data made it possible to provide conditions for developing optimal evaluation methods in productive training system. The results indicated that the optimal evaluation method of standard skill courses followed the following factors: fields of evaluation (process and results), the evaluators (student, pupil and independent evaluator), evaluation steps (formative and summative) and evaluation criteria (the conditions and the acceptable level of performance). Considering these factors in implementing a correct evaluation process can be effective in improving the quality of evaluation and, consequently, the improvement of education and learning in productive training system in vocational schools.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
اسکندر فتحی آذر |
استاد آموزش علوم دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه تبریز
غلامحسین میکائیلو |
دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، دانشگاه تبریز
یوسف ادیب |
دانشیار دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه تبریز
علی اصغر خلاقی |
استادیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران
نشانی اینترنتی
http://jresearch.sanjesh.org/article_32008_548d478f4ad56c375e74932a89e44bd8.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات