این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
، جلد ۸، شماره ۲۲، صفحات ۲۰۳-۲۲۶
عنوان فارسی
تأثیر سرمایه اجتماعی بر موفقیت دانشجویان در ورود به مقطع دکتری
چکیده فارسی مقاله
هدف از اجرای این پژوهش، بررسی و مطالعه سرمایه اجتماعی و تأثیر آن بر موفقیت دانشجویان دکتری دانشگاههای تهران، علامه طباطبایی و شهید بهشتی با دیدی جامعهشناختی بود. روش پژوهش، توصیفی پیمایشی و جامعه آماری شامل تمام دانشجویان دکتری ورودی 1392 رشتههای علوم انسانی (دانشگاههای تهران، شهید بهشتی و علامه طباطبایی) به تعداد 1061 نفر بود. حجم نمونه با استفاده از روش نمونهگیری و فرمول کوکران برابر با 285 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود و با استفاده از نرمافزار SPSS تجزیهوتحلیل شدند. بر اساس یافتههای پژوهش، میزان تأثیر شاخص سرمایه اجتماعی در دانشجویان 100 درصد پایین بوده است. نتایج تبیینی نیز بیانگر این است که بین ابعاد سرمایه اجتماعی بهعنوان متغیرهای مستقل (اعتماد اجتماعی، انسجام اجتماعی، مشارکت اجتماعی) با پیشرفت تحصیلی رابطه معنیداری وجود ندارد. رابطه متغیر پایگاه اقتصادی- اجتماعی و پیشرفت تحصیلی تأیید شد. همچنین پیشرفت تحصیلی برحسب جنس، محل سکونت، وضعیت تأهل تفاوت معنیداری را نشان نمیدهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Examining the Impact of Social Capital on the Achievement of Students in Entering into Ph.D. Program
چکیده انگلیسی مقاله
The present research was concerned with analyzing and investigating the social capital and its effect on academic achievement of Ph.D. students from a sociological point of view at University of Tehran, Allameh Tabataba'i University and Shahid Beheshti University. In this descriptive-survey study, the research population included all Ph.D. students at diverse fields of Humanities (N=1061) who entered into the respected universities in 2013. The sample size was determined as 285 using the Cochran's Formula. The data were analyzed through SPSS Software. The results indicated that the impact of social capital on students was perfectly (%100) low. The results of explanatory interpretation indicated that there was no significant relationship between dimensions of social capital (social trust, social cohesion and social participation), as independent variables, and academic achievement as the dependent variable. The relationship between socioeconomic status and academic achievement was confirmed. Also, no significant difference was observed in terms of sex, place of residence and marital status.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سید مرتضی نوربخش |
دانشیار سازمان سنجش و آموزش کشور
نشانی اینترنتی
http://jresearch.sanjesh.org/article_32012_6d04c3620fee5335a6be7f39e209d1ae.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-787088.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات