این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۱۱، شماره ۴۲، صفحات ۱۶۱-۱۸۲
عنوان فارسی
انگیزههای دانشجویان کاردانی مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی برای تحصیل در رشتههای علمی کاربردی کشاورزی
چکیده فارسی مقاله
هدف از اجرای این پژوهش، بررسی انگیزههای دانشجویان برای تحصیل در رشتههای علمی کاربردی کشاورزی بود. جامعه آماری 1020 نفر از دانشجویان کاردانی مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی ورودی سال تحصیلی 95-94 بودند که 346 نفر از آنان با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود که روایی آن از سوی گروهی از متخصصان و پایایی آن با استفاده از پیشآزمون و ضریب تتای ترتیبی (92/0=Ө) تأیید شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که پنج عامل تناسب رشته تحصیلی با عوامل درونی و بیرونی، عوامل انگیزش فردی، ارتباط رشته تحصیلی با پیشینه شغلی و خانوادگی، ارتباط رشته تحصیلی با وظایف و تمایلات شغلی و مشوق خانوادگی و ماهیت رشته در حدود 94/63 درصد از واریانس متغیرهای انگیزههای دانشجویان را تبیین کردند. نتایج مقایسه میانگین نشاندهنده آن بود که بین جنس و وضعیت شغلی پاسخگویان در زمان تحصیل با برخی عوامل انگیزشی تفاوت معنیداری وجود داشت. بین سن و تناسب رشته تحصیلی با عوامل درونی و بیرونی، عوامل انگیزش فردی و مشوق خانوادگی و ماهیت رشته تحصیلی رابطه مثبت و معنیداری وجود داشت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Examining the Motivations of Associate’ Students in Agricultural Research and Education Centers in connection with Studying in Agricultural Applied-Practical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this research was to investigate the students' motivations to choose the agricultural applied-practical fields. The statistical population of the research included 1020 Associate students studying in Agricultural Research and Education Centers who enrolled in the Academic Year 2015-2016. Given the Krejcie and Morgan Table, a sample of 346 students was selected using the random sampling method. The questionnaire was determined as the research data collection tool whose validity was confirmed by a panel of experts and its reliability was confirmed by pretest and Sequential Theta Coefficient (Ө= 0.92). The results of factor analysis showed that five factors, namely the appropriateness of the field of study with internal and external factors, intrinsic motivational factors, the relationship between the field of study and the job and family background, the relationship between the field of study and job desires and tasks, family sponsorship and the nature of the field of study, could explain about 63.94% of the variance in students' motivations. The results of comparing the means indicated that there was a significance difference between student's sex and job status and some of motivational factors. Based on the findings, there were significance positive relationships among age and appropriateness of the field of study and internal and external factors, intrinsic motivational factors, family sponsorship and the nature of the field of study.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
شهرام مقدس فریمانی |
استادیار مؤسسه آموزش عالی علمی کاربردی و مهارتی جهاد کشاورزی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی
زهرا تشکری |
کارشناس ارشد مؤسسه آموزش عالی علمی کاربردی و مهارتی جهاد کشاورزی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی
نشانی اینترنتی
http://journal.sanjesh.org/article_32043_6aa57553903a125a716b08bdae7c4274.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1278/article-1278-787577.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات