این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
بهداشت و توسعه
، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۹۸-۱۱۰
عنوان فارسی
تأثیر کیفیت زندگی کاری پرستاران بر یادگیری سازمانی: یک مطالعه موردی در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: افزایش روز افزون رقابت میان سازمانها در شرایط کنونی سبب شده آنها همواره به دنبال راههایی برای کسب موفقیت در میدان رقابت برآیند. یادگیری سازمانی و کیفیت زندگی کاری از جمله ابزارهای اساسی کسب مزیت رقابتی به شمار میآیند. هدف این پژوهش تعیین تأثیر کیفیت زندگی کاری بر یادگیری سازمانی در بین پرستاران بیمارستانهای آموزشی- درمانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود. روشها: پژوهش حاضر از نوع مقطعی، توصیفی-تحلیلی بود. 185 نفر از پرستاران بیمارستانها به روش نمونهگیری طبقهای- تصادفی انتخاب و در مطالعه شرکت کردند. دادهها با استفاده از دو پرسشنامه یادگیری سازمانی و کیفیت زندگی کار، جمعآوری گردید. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 23 و آزمونهای t-test، ANOVA، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه تحلیل شدند. نتایج: سطح یادگیری سازمانی و کیفیت زندگی کاری پرستاران در حد متوسط بود. بین یادگیری سازمانی و کیفیت زندگی کاری رابطه مثبت و معناداری وجود داشت (001/0>, P66/0r=). نتایج حاصل از رگرسیون خطی چندگانه نشان داد که مؤلفههای مشارکت در تصمیمگیری، امنیت، پیشرفت شغلی و میل و انگیزش کار دارای تأثیر مثبت و معنیداری بر یادگیری سازمانی بودند (05/0>(P. بحث و نتیجهگیری: با توجه به نتایج، مدیران اجرایی بیمارستان میتوانند با مشارکت دادن پرستاران در تصمیمگیری در حیطههای مرتبط و فراهم آوردن زمینههای خلاقیت، آموختن و تجربه کردن در راستای پیشرفت، ضمن ارتقای کیفیت زندگی کاری آنان، بیمارستان را به سمت سازمان یادگیرنده هدایت نمایند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
یادگیری سازمانی، کیفیت زندگی کاری، پرستاران
عنوان انگلیسی
The Effect of Nurses' Quality of Working Life on Organizational Learning: a case study in teaching hospitals affiliated to Shiraz University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Background: The ever increasing competition among organizations has led them looking for ways to gain success. Organizational learning and quality of working life are considered as the basic tools for gaining organizational competitive advantages. This study aimed to determine the effect of quality of working life on organizational learning among nurses working in the teaching hospitals affiliated to Shiraz University of Medical Sciences in 2016. Methods: This was a cross-sectional descriptive-analytical study. A sample size of 185 nurses was selected through randomized stratified sampling. The required data were collected using two questionnaires assessing organizational learning and quality of working life. The collected data were analyzed through SPSS23 and using independent t-test, ANOVA, Pearson correlation, and multiple linear regression. Results: Organizational learning and quality of working life were at moderate level in the studied nurses. Moreover, there was a significant positive correlation between organizational learning and quality of working life (r=0.66, P< 0.001). Also, the results of multiple linear regression analysis showed that "participation in decision-making","security","career advancements", and "nurses' motivation for doing work and tasks" had significant and positive effects on organizational learning (P< 0.05). Conclusion: According to the results, hospital managers can increase nurses' quality of working life and accordingly, organizational learning through involving nurses in the related decision-making processes and providing opportunities for their creativity, learning and experiencing in line of their career advancement.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Organizational Learning, Quality of Working Life, Nurses
نویسندگان مقاله
رامین روانگرد | Ramin Ravangard
1- Associate Professor, Human Health Resources Research Center, School of Management and Medical Information Sciences, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran
1-دانشیار، مرکز تحقیقات مدیریت منابع انسانی سلامت، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
علی رضا یوسفی | Ali Reza Yusefi
2- PhD Student, Student Research Committee, School of Management and Medical Information Sciences, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran
2-دانشجوی دکترای تخصصی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
فرزانه غلامی | Farzane Gholami
3- BSc Student, Student Research Committee, School of Health Management and Medical Information Sciences, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran
3-دانشجوی کارشناسی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
نشانی اینترنتی
http://jhad.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-79&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/266/article-266-788243.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات