این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
آبیاری و زهکشی
، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۴۴۴-۴۵۳
عنوان فارسی
تأثیر زاویه برخورد جریان و ارتفاع قرارگیری صفحه مستغرق محدب-تخت بر کاهش آبشستگی پایه پل
چکیده فارسی مقاله
یکی از روشهای کاهش آبشستگی موضعی در اطراف پایه پلها استفاده از صفحات مستغرق است. این صفحات با تغییر در رژیم حرکت بار بستر این امکان را فراهم میسازند تا محل رسوبگذاری و فرسایش قابل کنترل باشد. عملکرد صفحات مستغرق در کاهش آبشستگی پایه پل و حرکت رسوب از اطراف صفحات، که به علت ایجاد جریان رو به پایین در جلوی آنها بهوجود میآید، تحت تأثیر نحوه قرارگیری صفحات میباشد. در این تحقیق، با استفاده از مدل فیزیکی، صفحه محدب-تخت در ارتفاعهای مختلف روی بستر و زوایای مختلف با جهت جریان مورد بررسی قرار گرفته است. بدین منظور پایه استوانهای پل به قطر 54/2 سانتیمتر در کانال مستطیلی آزمایشگاه به طول 10 متر و عرض 30 سانتیمتر در شرایط آب زلال با u/uc=0.92 مدلسازی شد. در این آزمایشها از صفحاتی با طول انحنای برابر قطر پایه استفاده شده است. بیشترین مقدار کاهش عمق آبشستگی نسبت به پایه بدون محافظ مربوط به زاویه برخورد °20 و ارتفاع روی بستر صفر برابر 5/87 درصد میباشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آبشستگی، ارتفاع، پایه پل، زاویه حمله، صفحات مستغرق،
عنوان انگلیسی
The Effect of Convex-flat Submerged Vane Angles of Attack and Height on Bridge Pier Scouring
چکیده انگلیسی مقاله
One of the methods to decrease scour around the bridge piers is the use of submerged vanes. Vanes change the regime of bed load movement that led to control place of deposition and erosion. The function of vanes to reduce scour around the bridge piers and sediment movement in the region of vanes due to down flow in front of them are affected by arrays of the vanes. In the present study, physical hydraulic model testing was performed to investigate various angles of attack and Height of convex-flat vanes. Experiments were conducted in a 10m long and 0.3m wide flume and a cylindrical pier of 2.54 cm diameter. Clear-water scour tests with u/uc=0.92 were performed. The length of the vanes was equal the pier width. The highest reduction in scour depth was achieved an angle of 20° for a vane height equal to 0 cm.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
لیلا پرچمی |
دانشجوی کارشناسی ارشد، مهندسی رودخانه، دانشکده مهندسی دانشگاه صنعتی خاتمالانبیا ، بهبهان، بهبهان، ایران
سیدامین اصغری پری |
استادیار دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه صنعتی خاتم الاتبیاء (ص) بهبهان، بهبهان، ایران
محمود شفاعی بجستان |
استاد، دانشکده مهندسی علوم آب، دانشگاه شهید چمران، اهوازف ایران
نشانی اینترنتی
http://idj.iaid.ir/article_55377_965ca3013f9201874efc8238f0864a26.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/552/article-552-790932.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات